Country längre är jag inte

Jo, den är ful sa jag.

Jag var ju country i några dagar, men det har gått över nu. Det höll inte i längden eftersom jag inte gillar Line dance eller den där andra dansen, vad den nu heter igen. Vidare tycker jag inte om såna där kälkborgerliga skjortor av cowboykaraktär, som den till höger här. Och det är ett jävla gnällande i countrymusiken, det går inte att komma ifrån. Det passar sig helt enkelt inte en solig vårdag.

Jag går nu inte så långt att jag kallar countrymänniskor för sumprunkare, men med hjälp av Arpanet, som det en gång hette, kan vi ändå roa oss med att fundera över i vilken grad det hade varit förolämpande av mig om jag hade velat gå så långt.

Den här är country.

Fisksumpar som den till vänster används i någon utsträckning än idag för att förvara fiskfångst. Sumpen ligger i vattnet och man får ibland skaka lite på den för att vattnet däri ska bytas ut så att fiskarna får syre. Sumprunkaren är alltså den som har till uppgift att runka sumpen. Det är ju långt ifrån ett lyxjobb, därav dess skällsordskaraktär. Därutöver bidrog kanske det faktum att Kapten Haddock i seriealbumet Koks i lasten kombinerade begreppet med amöba, anfäkta och anamma när han var förbannad. Att uttrycket dessutom har en ordstam som rimmar med handroligt gör det ju inte vackrare. Men country är det alltså inte. Inte ens kälkborgerligt, även om det är ett roligt ord.

Ja ja, Jag gillar hursomhelst fortfarande hattar och vi firar det med lite The Good, the Bad and the Queen. Om folk hade lite mer swag, som den elegante fd Clash-basisten, så skulle det kanske bli ordning i det här tjyvsamhället. Tills dess förblir det som det är.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Country längre är jag inte

  1. Mia skriver:

    Runka betyder ju att skaka, inget annat väl….? 🙂

    • Håkan skriver:

      Redan Strindberg använde det här ordet 1884 i betydelsen ”att stimulera det egna könsorganet i syfte att uppnå sexuell tillfredsställelse” (http://sv.wikipedia.org/wiki/Onani), eller ”handroligt” som fransoserna säger. Aktiviteter av den typen lär kunna orsaka blindhet eller ge hår i handflatorna, så det är knappast tillrådligt.

Kommentera

