Jag är country igen nu

Titt som tätt blev han country. Det var mycket uppskattat.

Jag är country igen nu. Tänkte bara berätta det. Jag blir det ibland, till och från. Då fantiserar jag om vilda västern och spelar countrylåtar av rednecks med cowboyhattar. Det brukar gå över efter ett tag. Det kan kännas lite dystert och ödsligt, men man kan hantera det liksom, för man är ju cowboy, spottar i näven och går vidare.

Även Johnny Cash hade dagar då han var country.

I filmerna med cowboys och indianer som visades när jag var liten var John Wayne ofta den tuffe cowboyen. Han höll inte på så mycket med kärlek utan took care of business. Det var bra. Indianerna hade pilbågar, gjorde skojiga ljud medan de slog händerna för munnen, och hövdingen hade fjäderskrud. De bodde i wigwams. Jag ägnade mig inte åt djuplodande analyser över hur urinvånarna blev undanskuffade och diverse andra orättvisor. Det gör jag inte nu heller, när jag är country. I stället sparkar jag stenar på marken och låtsas att jag har hatt och Colt. Så brukar jag kolla på Den gode, den onde och den fule. Mycket mer är det inte. Så spelar jag låtar. Sedan går det över.

Men det där fattar ju inte dagens ungdom. De blir Jay Z. Jag vet inte vem Jay Z är, men inte fan är han country. Om vi bara haft några ungdomar inne på den här sidan så skulle de fått höra lite bra skit i stället som jag har letat upp åt dem. De kunde ha kollat in Dave:

Så hade de kunnat lyssna på den här med Townes van Zandt också, den här där Uncle Seymor börjar lipa av rörelse av eländet i texten. Sedan hade det varit klart.

Men nu är det som det är. Det är tevispelen och videovåldet som har dem i sina klor i det här tjyvsamhället.

Av detta inlägg har vi lärt oss att även kemister kan vara country, fastän det bara brukar vara i en dag eller två. Vi låter oss nöjas med detta.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, musik, nostalgi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag är country igen nu

  1. Fingal skriver:

    Det sägs att om man spelar en countrylåt baklänges så får man tillbaka sitt jobb, sin hund, sin pickup och sin fru.

  2. G plus 'an skriver:

    Country musik är väldigt skönt att släppa loss till ibland. Som den musik nörd jag är (Hårdrock, Dansband = knäpp combo) men Countryn är ju lite blandat av båda dessa stilar , tycker jag.
    Mycket trevlig blogg, har tipsat om den på min blogg/G +. Kör på !

  3. emmyvirginia skriver:

    Älskar country! dock vet jag exakt vad du menar med att tröttna på ”cowboy-tänket”.. är exakt likadan 🙂 den onde, den gode, den fule är grymt bra! tack för påminnelsen 😀

Kommentera

