Saltvatten med luft i, te för akne och gammelsmurfdroppar

Tja, det var ju inte planerat att jag skulle skriva något men det är ju en blogg så allt behöver kanske inte vara så genomtänkt hela tiden. Jag satt idag och förberedde inför en kurs som börjar om några veckor i vilken ett moment är att studenterna ska värdera olika kost-hälso-påståenden efter bästa förmåga. Så jag surfade runt bland hälsosajter på nätet och letade artiklar, och jag hittade snabbt en hel del. Nu blir det upp till studenterna att ta reda på exempelvis:

1. Kan man bli frisk och smal av chili?

2. Att träna innan frukost – är det någon särskild poäng med det?

3. Är det vettigt att välja kost utifrån sin blodgrupp?

4. Detox – är det någon mening med det, och vad menas med de där slaggprodukterna?

5. Himalayasalt – är det bättre än vanligt koksalt?

6. Är det farligt att värma mat med mikrovågsugn?

Det är väl klart att jag själv har åsikter om de här påståendena, för inte tänker jag kasta mig ut som ett naket barn i vattnet utanför Ekerums camping när det är dags för lektion. Några av länkarna ovan är fullt i nivå med det som följer här nedan. Men nu ska jag inte skriva någon på näsan. Det är ju studenternas uppgift att redovisa om det som påstås här ovan förefaller korrekt, delvis korrekt eller helt uppåt väggarna, liksom vad de bygger sina ståndpunkter på. Sådana seminarier är ju jättekul, och jag tror att de är ganska viktiga. Men nog om det där nu. Låt oss fokusera på några produkter som jag snubblade över som jag inte tog med.

Vad sägs om 60 ml Cellsyre från Holistics för 220 kr? Flaskan består av destillerat vatten, koksalt och ”syremolekyler”. Tag 10 droppar 3 ggr dagligen, eller enligt rekommendation, mellan måltiderna för att inte maten ska absorbera syret. I kid you not. Det är möjligen den mest meningslösa produkt jag sett.

Fast jag ska ju ärligt säga att jag inte tycker att det verkar så väldigt mycket mer prisvärt att köpa 70 ml Finnfaravatten från Pinnarviks för 100 kronor. Den här produkten uppges vara ett fynd, och ska användas för akne. Den petnoga kanske skulle fråga sig om inte de flesta vore mer intresserade av en vätska mot akne, men sådan är inte jag. Prepositionen kan dock kvitta. Det här är bara ett annat exempel på hur helt menlösa produkter uppenbarligen får säljas fritt med insinuationer om fysiologisk effekt.

Paul Karason - en blå man

Företaget som säljer de här produkterna heter pH-hälsa och kör hårt med att vi ska äta kalk för att inte försuras. Så kan man köpa stickor med vilka man sedan mäter pH på spott och kiss regelbundet. De säljer också kolloidalt silver som man nog ska ta det varligt med så att man inte drabbas av argyri, såvida man inte tycker att det verkar festligt att bli blåfärgad som gammelsmurf.

Visst är det lite lattjo med sådana här märkliga produkter? Men det är ju tråkigt också, när man tänker på att de där pengarna kunde använts till något meningsfullt, eller att produkterna används av folk som verkligen har problem som de behöver hjälp med. Men det får de ju inte. Bara en tom börs.

Om du nu undrar: hur tänker de, som säljer de här grejerna? Hur ser de på hälsa? Då tycker jag att du ska ta en titt på Kurt pH:s blogg. Jag vet inte hur ägarförhållanden och annat ser ut på det där företaget men Kurts blogg är ju i alla fall länkad därifrån. Jag vet inte vad jag ska säga om det som står där, är svarslös på något vis, men kan konstatera att Kurt och jag förmodligen inte har så goda förutsättningar att nå fram till varann i dylika frågor.

Ja ja. Vi släpper det där nu, spelar lite lättsam pop och rensar huvudet i stället.

Hejdå.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i kost, lurendrejeri, vetenskap och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Saltvatten med luft i, te för akne och gammelsmurfdroppar

  1. Australie Johan skriver:

    Jag klickade faktiskt pa lanken till Cellsyret – och skrattade annu mer nar jag laste instruktionen – forvaras utom rackhall for barn… hahaha….. lite koksalt kan val inte vara sa farligt, eller kanske det stabiliserade syret inte ar sa stabilt utan kan komma ur losningen och orsaka en explosion??

    • Håkan skriver:

      Om man köper 2000 flaskor och tömmer dem i en hink så kan barn snubbla och drunkna i den. Livsfarligt.

      För övrigt går det bra med det magiska slemmet, kan jag meddela min herre. Är Berit och Sten-Åse på plats än?

      • Australie Johan skriver:

        Tankte inte pa det…. som Lorry hade sagt…

        Sten-Ase och Berit har landat i Brisbane for ca 5 min sedan – Simone vantar pa dem vid flygplatsen! Later bra med slemmet, vi far ta ett snack snart.

  2. spelrelaterat skriver:

    Haha, ja man blir förvånad att produkter _för_ acne faktiskt säljer. Tänkte passa på att fråga om du personligen har några tips mot acne?

Kommentera

