Dags att titta närmare på kuttrasju och hångel

Ungdomarna på jobbet (däri inkluderas samtliga under 40 år) hade visst en upprörd diskussion om uttrycket kuttrasju. Jag var inte med då och är alltså tvåa på bollen, som Zlatan kanske skulle ha sagt, men känner ändå att de här funderingarna bör nå offentlighetens ljus. Några trodde nämligen att det här ordet var ett lokalt påhitt. Så kan det ju vara när man är ungdom och inte har sett eller hört så mycket. -Men herregud, skulle man kunna utropa, redan Traste och Superstararna hade ju en oerhört liten hit med sin sång med just denna titel på LPn ”Du din jävla sopa” från 1980, som går att lyssna på via den där länken. Hade kollegorna inte varit så aningslösa hade de förstås vetat det. Jag blir så besviken. Man skulle ju kunna bli helt vansinnig för mindre, men det vore inte riktigt normalt.

Fy vad de snuskar sig.

Uttrycket kuttrasju tycks vara en ombildning från franskans courtoise, vilket betyder ridderlighet, och är dessutom besläktat med att kurtisera. Kutter kallas ju också det där ljudet som duvor ger ifrån sig när de håller på och näbbar vänskapligt på varann ute i verkligheten. Det här lindar ju in begreppet kuttrasju i ett vänligt gullegull som aldrig går innanför tröjan. Man kan köpa blommor, kramas och pussas lite fast helst med stängd mun. Man kan mysa i soffan, länge dessutom. Möjligen hålla handen. Grovkuttrasju förekommer inte, ity det vore en oxymoron. Det lär vara ytterst ovanligt att sexköpare går till prostituerade och frågar efter kostnaden för 30 minuter kuttrasju. Mer vet jag inte just nu om kuttrasju.

Vill ni ha mer närhet ändå så får ni växla upp begreppet och fråga om det kan tänkas att ni får hångla. Hångel är ett väldefinierat begrepp som till och med fått en egen sida på wikipedia: ”är en ofta sensuell kärleksakt som mestadels består av intensiva kyssar (ibland även närgångna smekningar under tät kroppskontakt). Hångel brukar ofta ingå i förspel.

Tydligt, men det kan vara skenbart, för enligt Svensk etymologisk ordbok innebär hångla att vara hängsjuk. Det kan anses som ohöviskt i sin snuskigaste innebörd, men kan trevligare uttryckas som att kurtisera eller hänga efter, alternativt dröja eller vara långsam. Så när medmänniskor inte lyckas hålla tempot uppe kan ni förslagsvis bryskt ropa åt dem att sluta hångla. Att grovhångla är fullt möjligt. Då kan man till exempel ta av sig tröjan. Snabbhångla ska man inte göra, det fattar ni väl själva hur illa det stämmer med hångel-etymologin. Skärpning. Har ni bråttom så är det bättre att ni ägnar er åt kuttrasju, tycker jag. Därmed undviker ni att göra våld på begreppen i den svenska språkskatten.

En av ungdomarna, som vill vara anonym och därför går under det fingerade namnet Lasse t’en Siethoff, hävdade att det ända sedan Ryska postens dagar funnits tydliga definitioner på vad olika kyssar innebär. Det finns ju munkyss, handkyss, kindkyss, långtradare och mer därtill. Javisst, det är ju sant men inte fan orkar jag reda ut det här och nu. Jag har väl annat för mig. Ni kan läsa vidare om kyssar här om det nu är så väldigt angeläget. I kemiundervisningen har vi inte plats för sådant, även om det vid något tillfälle har förekommit att jag skakat hand. Dessutom övar vi emellanåt i slutna rum lite grand på brat-veven.

Vi firar detta genom att släppa in den här vackra balladen i bloggen för kanske tredje gången. Den handlar om känslor och så. Passande tycker jag:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, språk och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Dags att titta närmare på kuttrasju och hångel

  1. klatuu skriver:

    Oohhh, -Traste och Superstararna, som senare blev Traste Lindéns Kvintett! Här snackar vi lokalkultur och flashbacks från gymnasietiden. I bandet ingick ju bland annat Ulf Sturesson som har gjort 2000-talets kanske bästa platta ”Beroende”, han smög omkring i korridorerna på Torsbergsgymnasiet och såg svår ut. Sedan hade vi ju också Per Persson, som senare bildade Perssons Pack. Han var en glad gamäng som alltid gick i träskor, dessutom var han målvakt i lokalkonkurrenten Alftas hockeylag. Fagernäs, trummisen gick också i samma skola och han hade/har ett trummset tatuerat på en axeln och det var djävligt hip i början på 80-talet.

    • Håkan skriver:

      Jag får kolla upp den där Ulf Sturesson-plattan. Har ingen koll alls på den. Har förresten någon tidig singel med Fagernäs-Persson-bandet Dead Scouts. Sådär bra är den, vill jag minnas. Tre kemikalieburkar av fem.

  2. Markus skriver:

    Jag missade att du hade skrivit det här när jag dillade om Kuttra 7 för några dagar sedan. Måste lära mig att alltid kolla Kemimannen 2.0 först. Ville bara tillägga att en annan gammal favorit, Sigge Hill, började i Traste Lindéns kvintett. Fast under namnet Swasse Wassberg.

  3. Lasse P skriver:

    Dead Scouts LP är inte alls tokig. För övrigt såg jag Persson och hans pack på Öland i somras, på Kackelstugan (vilket känns passande med allt skriveri om fjäderfän). Han håller stilen.

    Snackar vi Superstararna måste man ju nämna låten Lennart ”Torka skit är mitt gebit..”

    • Håkan skriver:

      ”….vad får jag ut av allt mitt slit”. Så är ju också raden: ”Lennart gjorde fel, precis som fler och fler. Han var säkert smart, han var nog bara lat” ett udda stycke lyrik. Angående Dead Scouts så är ju ”Blå Blå igen” rätt fräsig – så långt kan vi vara vi överens.

Kommentera

