Kemimannen-Grinchen 6: tomtemask i textil

Det är närapå julafton och tiden som finns tillgänglig till att leka ihop blogginlägg är förstås begränsad. Det ska ju lagas mat och så vidare. Likväl vill jag skriva något kort för att avsluta det jag påbörjat, att hänga ut julsaker som inte håller måttet. Vi ska titta lite på tomtemasken, den billiga varianten.

Vem designade denna mask? Vilken -ism gav inspirationen? Det där är kunskapsluckor som man inte ens kan googla bort. Någon form av textilväv med orange på, och till detta de karakteristiskt friska röda kinderna. Skägget är tunt och tovigt, och de stela anletsdragen gör att pseudotomten ser elak ut. Den sträva textilen river mot kinden och skäggbomullen letar sig in i käften. Hättan, det där röda hängiga textilfragmentet, är ju ingen luva utan snarare ett dok. I normala fall hade jag gjort en ansats att spåra maskens ursprung, men vi ska låta detta inlägg förbli lärdomslöst. Frågan får hänga kvar likt en wettexduk över vattenkranen i köket.

Man kan vara överslätande och mild för att det är jul, men det går inte att komma ifrån att det här är en skitkonstruktion. Den här masken är alltså vad vi stått ut med hemma genom vintrarna som barn, och traditionen har vi sedan fört vidare till generationen därefter. Nu är jag förstås medveten om att andra familjer har andra konstruktioner. En del går hela vägen med partnerbyte och sminkväska och släde ända in i vardagsrummet, med en Coca-Cola-tomte som hojtar ho-ho-ho och bjällerklang. Men hur vi än väljer att lösa det där så är det ju en märklig tradition att överhuvudtaget ta in den här rödklädda gubben. Fast låt gå säger jag. Det är ju jul.

Riktiga tomten. New Orleans 2010.

Vi hade turen att träffa den riktiga tomten när vi var i Louisiana i september ifjol. Han var väldigt avslappnad eftersom det var lågsäsong och som bilden visar var han fritidsklädd. Jag frågade honom hur han kände inför de här textilmaskerna och hela julaftonsprylen med logistik och allt som ska lösas men han verkade inte ha en aning. Och när jag försökte hoppa upp i knäet på honom blev han snarast förbannad. Så även om det var roligt att träffa tomten så gav det inte så mycket rent kunskapsmässigt.

Det får räcka med text nu. Avslutningsvis dock några livsstistips inför julfirandet: 1) skippa potatisen, den tar bara plats i magsäcken från de viktigare rätterna; 2) sluta spela den där jävla Wham-låten. Den är dålig. Du retar bara upp folk; 3) om jag måste dansa runt granen så vill jag att vi kör Raketen; 4) så här lagom till jul tycker jag att du bör ta in den underbara nyheten att prins Carl-Philip nu blivit godkänd på sin B-uppsats om lantbruksarkitekten Charles Emil Löfvenskiöld, och därmed är färdig med sina studier i Alnarp. Man får tamejfan lipen i halsen.

God jul.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, jul och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kemimannen-Grinchen 6: tomtemask i textil

  1. mariafoto skriver:

    GOD JUL!!!! kramar till dig

Kommentera

