Kemimannen-Grinchen 5: om EU, riktig glögg och livets ursprung

Stanley Miller och hans glögg

Jag har hört att julen en gång i tiden var en mycket lycklig period i kemisters liv. Då fanns bara tre sorters glögg: köpeglögg, saftglögg och riktig glögg. Det var alltid snö under december månad på den tiden, och när snön kom så tog kemisterna entusiastiskt fram sin egen kryddblandning som de återloppskokade med sjukhussprit, uthämtad ur ett aldrig sinande kärl på labservice under förevändningen att labb-bänkarna skulle julstädas och därför desinficeras. Så skapades riktig glögg. Det var en fin tradition som gjorde det möjligt för kemister i hela vårt avlånga land att avnjuta den godaste glöggen av alla genom evinnerliga tider. Vi var mycket lyckliga på den tiden, även personer som endast ytligt kände kemister. Jag vet inte säkert att det var så det gick till, men det är vad jag har hört i alla fall.

Sedan blev vi med i det här vahetere EU och det bestämdes att det skulle räknas ut och signeras och fan och hans moster vid det numera ibland sinande spritkärlet på labservice och hela den här fina glöggtraditionen försvårades och dog ut. Och nu är det ingen ordning på köpeglöggen längre heller. Det har kommit en massa olika köpesmaker. Det blir för mycket information och jag känner mig otrygg. Jag är inte beredd att gå så långt att jag vill säga att EU dödade julen, men säker är jag inte eftersom jag känner mig oerhört kränkt i den här glöggfrågan.

Läs om experimentet så kanske du lär dig något.

Många ser inte glöggen för vad den egentligen är, utvecklad på 1950-talet som en symbol för den organiska soppa i vilken livet en gång kanhända utvecklades, och det experiment som den unge Stanley Miller genomförde i Ureys laboratorium i vilket han kunde visa att aminosyror bildades ur enkla gaser om värme och elektricitet påfördes. Den bakomliggande hypotesen om kemisk evolution formulerades först av den ryske biokemiprofessorn Alexander Oparin 1924, och i samma veva även av den excentriske J.B.S. Haldane.

För att kunna skapa ett fylligt inlägg så försökte jag läsa lite mer om glögg på wikipedia men de har ju helt missat den historia som jag ger här. Lita på mig. Riktig glögg uppfanns på -50-talet och nu finns det inte längre.

Vi tröstar oss med lite musik. Den av mig tidigare under veckan anordnade melodifestivalen här på bloggen blev som förutspått en stor flopp. För dåliga låtar och för jobbigt. Detta fick till följd att Sonic Youth vann, trots att de inte hade en enda låt med, men det hedrar ju ändå er som läser denna blogg att ni kan se igenom inställsamheten i det utbud jag presenterade. Vi firar detta genom att återanvända Nico:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, jul och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kemimannen-Grinchen 5: om EU, riktig glögg och livets ursprung

  1. Wejn Nilsson skriver:

    Nico var bra. Glögg har aldrig varit särskilt bra. Eller saftglögg kan kanske duga, men inte vuxenglögg.

    Du avgör helt själv hur du vill använda den här informationen.

  2. Markus skriver:

    För några år sedan, i en tidigare anställning, hade jag tillgång till alkohol, kryddor, utrustning och framförallt ett bortglömt hörn av byggnaden. Då försökte jag återuppliva den klassiska glöggtillverkningen. Med viss framgång, om jag får skriva det själv.

  3. Klatuu skriver:

    Jo just det, jag hade tänkt fråga dig appropå jul, glögg, riktig glögg och riktigt djävla glögg.

    Hur lång tid tar det att koka bort alkoholen ur en helpanna starkvinsglögg? Jag är så rädd att förlora någon procent så glöggen är oftast fisljummen.

    • Håkan skriver:

      Hade tur och hiittade ett ganska bra svar på din fråga i Läkartidningen (2001) 98, s 5554. Fem minuters kokning av en halvliter vinglögg i kastrull utan lock medförde att alkoholhalten sjönk från 14 till 5%. Om du har locket på och bara kokar upp glöggen snabbt blir förstås förlusterna mycket mycket mindre än så. Länken: ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

Kommentera

