Vardagsdemokrati. Melodifestival. Lite joligt.

Tankarna går lite huller om buller i huvudet för tillfället. Inte hinner jag med att göra det jag ska heller. Det är den så kallade julstämningen som infunnit sig. I huvudet spelar en massa musik hela tiden, det är nästan lite sjukligt, som om jag hade en jukebox därinne som spelade ett ständigt soundtrack till livet. Ganska stökig musik är det emellanåt, fast inte nu så mycket som annars. Så är det julmusik också för det är den tiden liksom. Fast just för ögonblicket vill jag att det ska vara lugnt och skönt. Ibland funderar jag på vad jag tycker om för musik egentligen. Och vad ni tycker om, det funderar jag också lite på.

Därför ger jag mig nu på det möjligen lite hopplösa företaget att få er till att rösta lite. Det är hopplöst för få orkar och vill lyssna igenom fem klipp sådär helt apropå. Ni har annat att göra; koka knäck, köpa julklappar, primalskrika i kudden, eller att bara håglöst stirra ut genom fönstret med ett samtidigt tryck över bröstet. Det må vara hur det vill med den saken. Här ska det bli festival. Och det fina är att ni har gigantiska påverkansmöjligheter. Eftersom antalet röster kanske inte överstiger fem så kan ni bli tungan på vågen. Sedär, mitt i grottekvarnen alltså, lite kostnadsfri vardagsdemokrati.

Det är bara jag som bestämmer vilka som får vara med och tävla, och vi ska bara ha lugn, snäll och välartad musik för så är det på festival. Om du inte gillar att klicka på youtubeklipp i evinnerliga tider så kan du plocka de fem låtarna i en liten liten spotifylista här i stället. Men nu börjar vi:

1. The Cyrkle – Red Rubber Ball / Ett one-hit wonder från 1966. Ska man klaga är den där tvåpipiga guran ganska onödig, men de är pigga och den ena killen gör Paul McCartney-moves med huvet. Mycket stilmedvetet. Dubbelpipegurakillen är lite lik en kille som jag känner som bor bara hundra meter från mig. Ja det kanske inte säger er något, men så är det i alla fall, tro mig.

2. Magnetic Fields – All My Little Words / Man kan reta sig på den där rösten, men det är en fin text som är lite sorgsen. Det finns också ett kuligt ord i texten: ”unboyfriendable”. Det hör man inte ofta folk säga att de är. Plus för det.

3. The 6ths – You You You You You / Mycket talar för att detta är en kärlekssång. Men är den bra? Jag vet inte. Den kan vara bra. Eller är den jättelöjlig. Om jag visste så hade vi ju inte behövt ha en festival. Men samma kille, Stephen Merritt, som skrev låt 2 skrev också den här.

4. She and Him – Sentimental Heart / Den här är ju ganska känd faktiskt. Låten har redan börjat när klippet kommer igång, och sångerskan har fint hår och fin röst fast missar kanhända någon ton ibland. Och låter inte körtjejen lite gäll? Jag vet inte jag.

5. Imogen Heap – Goodnight and Go / Hon har många instrument och en daota och det gillar jag. Men det är ju en utmaning att gå ut sist i tävlingen så här, och låten kanske behöver mer än de 20 sekunder du orkar ge den, så det kan bli tufft. Dessutom är den ganska konstig emellanåt. Men fin ibland.

Det röstar vi om. Oo vad spännande. Så får vi se till helgen eller så vem som vann!!!!!!!! Jag har inte meddelat de tävlande, men tänk vad glad vinnaren ska bli. En rad till i CVt.

Här röstar man:

I framtiden ska jag fundera mer över om min blogg-header är så snygg egentligen. Jag har nämligen fått klag på att den är ful. Så kan det vara. Men framtiden är inte här än.

Hejdå.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, musik, omröstning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vardagsdemokrati. Melodifestival. Lite joligt.

  1. Wejn Nilsson skriver:

    Jag vet inte om det är så demokratisk omröstning det här efter en genomlyssning. Jag vill ha en sjunde punkt för blankröst alternativt soffliggning.

    • Håkan skriver:

      I riktiga melodifestivaler finns inga blankröster. Däremot 071-nummer. I framtiden kan vi ha det här. Så kan de som tävlar få läsa in ”ooh jättetack för att du ringde” och då kan vi ha ett blanknummer om du vill: Där är det helt tyst.

  2. Joakim skriver:

    Vad jag röstade på är hemligt.

Kommentera

