Några olika aspekter av Håkan

Mina föräldrar gav mig namnet Håkan. Jag har ofta tyckt att det var ett konstigt beslut. Namnet är inte jättefult, men det borde väl gå att hitta på något käckare bland alla namn som finns? Jag påstår inte att jag känner mig kränkt men lite dåligt gjort var det faktiskt. Det är dessutom väldigt svårt att hitta på coola smeknamn till Håkan. Jag har som tonåring fått genomleva de usla Håcke, Håkis, Hockey och det har satt sina ärr i själen. Jag har känt mig lite som Jörgen Persson, pingiskillen, som var nedstämd över att de andra killarna hade häftiga smeknamn som Äpplet och J-O, medan han fick dra runt med sitt simpla Jörgen, eller i sällsynta fall Jögge.

Jörgen Persson: på sitt sätt en sorts Håkan

Jag skulle också vilja invända mot valet av stavning. Just den stavning som jag fick delar 53330 personer i Sverige. Det är ju ett helt samhälle. Bland de mer intressanta alternativen återfinns 299 Hakan, 233 Håkon, 196 Hakon, 115 Haakon, 37 Hakvin, 26 Håcan, 15 Haquin, 5 Hokan, 1 Håqan, 1 Hakun och 1 Hakån i Sverige. Ingen heter dock Hokon, Håckan eller Håkån, men det finns en som heter Hoki och en Håcke dessutom. Det har jag tagit reda på här.

Folk kallade sig Håkan redan på vikingatiden, fast från början i andra former som Hake eller Hakon. Högättad lär namnet betyda, men med namnet följer inga garantier. Tydligen hette en kung på 1070-talet Håkan Röde, och den världsberömda nöjesattraktionen Håkanstenen på Adelsö har väl knappast undgått någon med sin tänkvärda inskription:

Rað þu runaR. Rett let rista ToliR bryti i roði kunungi. ToliR ok Gylla letu ris[ta] …, þaun hion æftiR [si]k(?) mærki … Hakon bað rista.

Många kända personer heter Håkan. Bland dessa kan särskilt framhållas Håkan Juholt i kraft av hans lite skojiga efternamn, och Håkan Wickberg, stor grabb i svensk hockey, som jag hade som samlarbild när jag var liten (Wickbergs, inte Juholts). Det finns till och med en låt om Håkan i en av de alternativa stavningsformerna. Den är jete dårlig.

Jag kommer inte på något mer att säga om Håkan faktiskt. Har jag missat något så fyll gärna på med info. Har du någon favorit-Håkan eller kanske en favorit-Håkan-stavning? Vem är mest Håkan i din vänkrets?

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Några olika aspekter av Håkan

  1. R Franklin skriver:

    Du missade denna fantastiska låt 🙂

  2. Stina Carlsson skriver:

    Oj så mycket Håkan-kunskap! Självklart är ju du favorit-Håkan, tätt följd av Hellström och Växjö-Håkan (som ju är en go prick). Men jag vet inte om ”högättad” är det första ord jag skulle beskriva dig med. Vilket ord jag istället skulle välja låter jag vara osagt. Jag vill inte skapa dålig stämning efter jag strukit medhårs med det där om favorit-Håkan.

  3. Drillemor skriver:

    Håkan Bråkan icke att förglömma!
    Hakan tycker jag verkar vara ett rätt spejsat namn. Skulle vara rätt kul om personen känner Axel.
    Själv tänker jag ibland att jag borde vara född 1890 och inte 1990 med tanke på mitt namn, och undrar även hur mycket namnet kan forma en som person.

    • Håkan skriver:

      Det är en intressant fråga, hur mycket namnet kan forma en person. Om jag hade hetat Håcan så skulle jag förmodligen fått anstränga mig för att förlika mig med stavningen.

  4. Lasse P skriver:

    Men du hade ju ett jättecoolt smeknamn: Hånna JP. Vad var det nu JP stod för?

  5. mariafoto skriver:

    Va nu inte så ”bitter”.. Jag har nog inte så mycket coolare namn jag… 🙂 Men det lät ju rätt så spännande att höra fortsättningen på JP? Intressant!!! kramar

Kommentera

