Vem är den där Antikrist egentligen?

Det här med namn är ju subjektivt men de flesta är förmodligen beredda att hålla med om att Antikrist (om det nu ska kallas namn) har en tråkig klang. Påståendet kan understödjas kvantitativt, för när jag sökte på ett otal stavningar i SCBs namndatabas kammade jag noll. Det tycks alltså som om blivande/nyblivna föräldrar i förhandlingsfasen låter Antikrist stå tillbaka för exempelvis Stefan, Kurt, Johanna eller Elisabeth.

Motiv i fresken "The Deeds of the Antichrist" av Luca Signorelli, 1501. Katedralen i Orvieto.

Det slog mig att jag inte vet något om Antikrist. Av naturliga skäl är jag ingen flitig bibelläsare, och jag har liksom bara antagit att namnet är synonymt med djävulen (vars innebörd i sig förstås kan diskuteras). Begreppet härrör från grekiskan (”Αντί” och ”Χριστός”; ”mot Kristus”) och det förefaller rimligt att tänka sig att det introducerades efter tiden för Jesus antagna existens. En av de första att använda begreppet var Polycarp (69-155) en biskop av Smyrna och lärjunge till Johannes. I ett brev till Filippierna hävdade han att alla som predikade en falsk doktrin är att betrakta som Antikrist. Men att utnämna Polycarp till uppfinnaren av Antikrist är lite som att säga att LM Ericsson uppfann telefonen. Det gjorde han ju inte. Anti-Messias fanns redan i äldre judiska texter, då benämnd Armilus. Polycarp pimpade Armilus, mer än så var det inte.

I bibeln (2000) förekommer Antikrist sex gånger. Det är i slutet av boken, i Johannesbreven, där vi kan lära oss att ”den är antikrist som förnekar Fadern och Sonen” (1 Joh 2:22), och att Antikrist är ”…sådana som inte vill erkänna att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt” (2 Joh 7). I biblisk mening har alltså alla som inte bekänner sig till den kristna tron förtjänat epitetet Antikrist. Ganska många, med andra ord.

Matematisk Antikrist

Vad är det underlig böjelse som får mig att skriva om Antikrist? Jo, jag läste i Weird History 101 av John Richard Stephens och hittade rubriken ”Who’s the Antichrist?” i vilken författaren går igenom några som i modern tid fått bära epitetet. Bland dem återfinns USAs förre utrikesminister Henry Kissinger. Det bevis som anfördes var följande: omvandla bokstäverna i alfabetet till en siffra: A=1, B=2, C=3 osv. Addera dessa siffror för Kissinger, och summan blir 111. Multiplicera med sex (oklart varför) så blir resultatet 666, som ju är ”odjurets tal” (Upp 13:18). Ergo: Henry Kissinger = Antikrist.

Som alternativ har också president Reagan lanserats. Ronald Wilson Reagan har onekligen sex bokstäver såväl i sina bägge förnamn som i efternamnet. Mer behöver väl inte sägas. Listan kan göras längre: Mario Cuomo (fd guvernör i delstaten New York) hade ju tio bokstäver i sitt namn (5+5) liksom det engelska ”antichrist”, vilket också var misstänkt. ASCII-värdena för Bill Gates III ger 66+73+76+76+71+65+84+69+83+1+1+1 dvs 666. Dessutom ger ”MS-DOS 6.21” och ”Windows 95” (om man lägger till 1) samma resultat. Också det mycket misstänkt.

Bland övriga som tillskrivits detta alter-ego så återfinns Bill Clinton, hunnern Attilla, Genghis Khan, de flesta påvar, Napoleon, Adolf Hitler och Michail Gorbachov. Just nu är Barack Obama en het kandidat enligt somliga. Hur som helst så får vi veta någon gång 2012-2015, om man ska tro den kristne författaren Christian Ortiz, som står bakom ”The Return of the Once and Future King”.

Min ytliga tolkning av raderna i bibeln är ändå att den klart pekar ut mig, liksom alla andra som inte ser sig som kristna, som Antikrist. Det är inte första gången det händer, och fine by me, men jag presenterar mig ogärna så eftersom jag tycker att det låter trist. Och det gör mig knappast unik. De är få som genom tiderna sorglöst kallat sig själva Antikrist. Ett av undantagen är förstås Johnny Rotten, i öppningsraden till Anarchy in the UK. Här kommer den i en förhållandevis dålig ukrainsk tolkning: Анархiя.

Hejdå.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i historia, religion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vem är den där Antikrist egentligen?

  1. Lasse P skriver:

    Nu är de ju inte, som du väl vet, ukrainare, namnet till trots. Det gör förvisso inte den här versionen bättre. Men detta bands, ur Wedding Present sprunget, versioner av Bigmouth Strikes Again, The Queen is Dead etc är ju däremot lysande.

    • Håkan skriver:

      Wedding Present och allt. Nä, jag hade inte en aning om det. Jag visste inte ens om att Ukrainians fanns 4 minuter innan jag tryckte på ”publicera”. Men nu vet jag.

  2. Lasse P skriver:

    Enjoy:

Kommentera

