Nöjesjournalistik med en touch av Caravaggio

Expressens nöjesredaktion?

I den grekiska myten om den vackre Narcissus lurar Nemesis honom till vattnet, och i dess reflektion ser han sig själv. Narcissus blir trollbunden av sin egen skönhet och blir kvar där till döden tar honom.

Finns konstnärer som Caravaggio idag, som kan fånga den fullständiga självupptagenheten i en enda bild? Javisst. Dagens Caravaggio-pris går till Expressen och dess djupanalys: ”Laleh var outstanding”. När Therese Danielsson, nöjesjournalist på Expressen, intervjuar Malin Roos, nöjesjournalist på Expressen, om vad hon tyckte om gårdagens avsnitt av Så mycket bättre, så ser jag samma vackra motiv. I penseln håller väl någon redaktör eller vem det nu är som kommit på den briljanta idén. Det var kanske inte det här som han var ute efter, Emanuel Karlsten, när han skrev: Jag tror att alla är journalister, men läget verkar inte så mycket bättre. Om strategin är hållbar att dryga ut nättidningen med navelskådningstext vet inte jag, men för Narcissus gick det ju sådär.

Det är förstås inte Expressens uttalade avsikt, men jag tror verkligen att texter som nöjesblänkaren ovan bidrar till att göra oss dumma i huvudet.

Det kan inte Så mycket bättre rå för. Och det är inget fel på Laleh.

Priset för dagens mest gubbsura blogginlägg behåller jag själv.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, magplask, på TV och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

