Jag fläker ut känslolivet: viktiga citat, artonåringen

Här hemma bor två tonåringar. I juridisk mening finns här bara ett barn, eftersom den andre har hunnit bli myndig. Han får rösta. Han får köpa folköl och tobak i affären och är väl så att säga vuxen. Det känns konstigt.

Hon som är barn pratar mycket emellanåt, men däremot är den verbala växelverkan svagare med den artonårige unge vuxne. Dialogen begränsas för det mesta till korta frågor, önskemål och enstaviga bekräftelser. Fast under övningskörning kan man få prata lite. Och på semestern, åtminstone när vi är bortresta, så pratas det ibland lite mera, för då är det ju liksom nowhere to run. Som i Skanör-Falsterbo i somras. I enstaka fall uppstod ordväxlingar om upp till 100 ord, dvs så kallade samtal. Nedan följer huvuddelen av sommarens dialog med den myndige. Det känns viktigt, starkt och naket att dela med sig av vad som sägs när vi pratar ut:

På Falsterbostranden

Fadersgestalt: Vafaan, har du kalsingar under badbyxorna?

E: Ja, badbyxorna saknar ju Internet.

Under övningskörning på små knixiga Skanörsvägar

Fadersgestalt (nervös inför prospektet att föraren skulle ramma en stekarbil): Du kör sämre än du brukar. Osäkert på något vis.

E: Ja, men det är mycket svårare att köra bil här än hemma. Jag tror att rumtiden är krökt här.

Han till vänster är jag. Hon till höger är ett barn som jag bekostar. Han som inlägget handlar mest om tog kortet.

Vi avslutar med en anonym kulturyttring:

Slut för idag, tack för idag.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, citat, foto och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag fläker ut känslolivet: viktiga citat, artonåringen

  1. ”E: Ja, men det är mycket svårare att köra bil här än hemma. Jag tror att rumtiden är krökt här.”

    Det är fan den bästa kommentaren jag hört! 🙂

  2. Shelli skriver:

    Det är fan den bästa kommentaren jag hört!
    +1

  3. Björn Rydén skriver:

    Jag körde en stekarbil (Porsche 911) i Falsterbo en gång. Ägaren till den tyckte att jag körde dåligt med. En annan gång fick jag bensinstopp på väg 100 vid rondellen Falsterbo-Skanör, fast då med en icke-stekarbil (VW Polo). Så det måste vara något lurt i Falsterbo.

Kommentera

