Mona Lisas leende

Folk forskar på lite allt möjligt och det kan de gott få hålla på med, men jag blev ändå förvånad över att upptäcka att det finns åtminstone 14 forskningsrapporter från 2001 och framåt (säkert många fler dessförinnan) som avhandlar ansiktsuttrycket hos Lisa del Giocondo i en 500 år gammal oljemålning. Välgjort är det förstås, men Da Vincis porträtt är knappast det vackraste som någonsin fångats på duk. Snarare är det nog gåtfullheten i motivet – inte minst det mystiska leendet – som gjort Mona Lisa till världens mest välkända målning.

Många är de som genom tiderna försökt förstå sig på Lisas leende. Är hon glad eller inte? Det beror på från vilket håll man tittar, hävdar vissa. Och hur smart han nu än var, Leonardo, så kan man ju inte ta för givet att han själv var säker.

Bobby Clarke med Mona Lisas leende.

Två hänförande tolkningar hittade jag i ett inlägg i Discover Magazine: J.E. Borkowski, tandläkeriforskare i Washington D.C., publicerade 1992 en uppsats i Journal of Forensic Science där han hävdade att det vi ser inte är ett leende, utan att minen är typisk för någon som har förlorat framtänderna. Den som tittar noga kan dessutom se ett litet ärr på läppen. Borkowskis tolkning är således att Lisa fått en rejäl smäll på käften och att ansiktsuttrycket därför är lite tiltat. Bland hockeyspelare kan det ju se ut så där, fast numera kan de ju trycka in löständer för att jämna till garnityret, men på bilden till höger av Philadelphia Flyers-legenden Bobby Clarke syns den slående likheten tydligt. Om han bara kunde hålla munnen stängd.

Gåtfull? Nej, förlamad.

En alternativ förklaring lanserades 1989 av en K.K Adour, som tolkar den mystiska minen som typisk för en person med en speciell typ av ansiktsförlamning, Bell’s palsy. Uppenbarligen fastnade några forskare för den förklaringen. Som alternativ benämning för diagnosen Idiopatisk ansiktsförlamning under graviditet har nämligen Mona Lisa-syndromet föreslagits av ett gäng tyskar. Tydligen är denna typ av ansiktsförlamning 3,3 gånger vanligare hos gravida kvinnor än hos kvinnor som inte är gravida, de s k ogravida. Någon gång i den veva då da Vinci höll på med Mona Lisa som mest, 1503-1506, så var hon ju gravid.

En tredje tolkning som jag fastnade för, författad av två belgiska medicinare, lämnar leendet därhän. I stället hakar dessa forskare upp sig på färgförändringar i Lisas övre högra ögonlock som indikerar xantelasma, samt den lite svällda högra handryggen, vilken tyder på ett subkutant lipom. Möjligen låg alltså blodfettrubbningar bakom Lisas död vid redan 37 års ålder. Så kan det förstås vara, men det lär de ju inte ha en aning om. Forskarna avslutar hur som helst entusiastiskt: ”As far as is known, this portrait of Mona Lisa painted in 1506 is the first evidence that xanthelasma and lipoma were prevalent in the sixteenth century, long before the first description by Addison and Gall in 1851.

Naturligtvis finns också de som ser dolda hemligheter i konstverket. En journalist på Bel Air Magazine, Scott Lund, skrev en artikel där som nu ska bli bok om den hemliga kod som han dechiffrerat. Jag orkar inte riktigt berätta vad han kom fram till efter att ha dragit den för mig bekväma slutsatsen att han antagligen fabulerar en del.

Man kan gott fråga sig vad Bob Dylans version av You belong to me har för koppling till Mona Lisa och vad videoklippet överhuvudtaget har i det här inlägget att göra. Det är ett mysterium. Olika tänkbara förklaringar finns. Hejdå.

För övrigt saknar Mona Lisa ögonbryn. Nästan lite synd.

Annonser

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i historia, konst, vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mona Lisas leende

  1. Gesus skriver:

    Bra låt i bra film Natural born killers… I like too much ;-]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s