En smältande sked och en filmidé

Gallium, grundämne 31, upptäcktes år 1875 av en fransman med det tjusiga namnet Paul Émile Lecoq de Boisbaudran. Det var ett av de där grundämnena som Mendeleev hade förutspått genom sitt periodiska system (under det tillfälliga namnet eka-aluminium). Lecoq tyckte att ämnet kunde få heta Gallia (lat.) dvs från Gaul, som en hommage till hemlandet. Nu råkar det vara så att Gaul också har betydelsen tupp, vilket ju på franska med bestämd artikel heter le Coq, precis som dess upptäckare. Men det hade LeCoq inte haft en tanke på, sa han.

Gallium är spännande av ett par anledningar. Den första åskådliggörs i klippet nedan:

Med en smältpunkt på strax under 30 °C så funkar galliumskeden bättre ihop med en glass-skål än med en kopp te. Jag har aldrig testat det här experimentet, för jag har inget gallium. Kilopriset för rent (99,99%) gallium ligger i alla fall strax över 150 000 kr, men det räcker säkert med 10-20 gram, och man kan ju nöja sig med sämre kvalitet. På ebay verkar det hur som helst vara mycket billigare. Där finns det gör-sked-själv-satser också.

En annan egenskap hos gallium är att det lätt smiter in, och faktiskt löser sig, i andra metallnätverk. På så vis kan ett starkt och tåligt material bli svagt.

Jag började tänka på gallium i förrgår när jag kollade på en skitdålig film. Jag orkade inte byta kanal eller stänga av teven utan satt där i stället med halvöppen mun och fånstirrade på det där läckert fredagsslöa viset. Kanske kom det lite dregel, jag minns inte. Tankarna drev hur som helst iväg och jag funderade på hur det vore om jag själv skulle göra en film. Hur skulle den bli?

-Klart att jag ställer upp!

Jag har fortfarande vissa detaljer att slipa på i min filmidé, det erkänner jag. De flesta filmer mår bra av en handling, och den jobbar jag på. Egentligen så har jag bara tänkt ut ett par saker.

Matt Damon ska ha huvudrollen. Idén är att han ska göra jobbet ideellt eftersom hela filmbudgeten som den ser ut går åt till att köpa en jävla massa gallium, om vi inte kan trickfilma. Jag tror att vi kan komma bra överens, Matt och jag, bli kompisar liksom, och så gör han det gratis bara för att det är så roligt. Då kan man också räkna med att en hel del andra kända skådespelare ställer upp gratis, för det är så det funkar i show-biz. Hursomhelst så är detta storyn:

I filmens början spelas första halvan av Sators 23 B C i bakgrunden medan Matt Damon, den skitduktige snuten, går och kliar sig i huvudet när han letar efter frukostflingorna i köket. Det är alltså ganska tidigt på morgonen. Samtidigt i stan landar en helikopter på taket till ett stort höghus som kanske är FN-skrapan eller något annat viktigt. Då blir det annan musik, eller ingen musik, det är ännu oklart. Ur helikoptern kliver några helt galna religiösa terrorister som söker världsherravälde och obegränsad rikedom. De borrar lite i hustaket och öppnar en behållare med gallium som de häller ned i hålen. Sedan flyger de iväg med helikoptern. Efter en stund ser man hur huset liksom kollapsar som om det vore av papp. Massor med människor dör, det är jättehemskt, eller kanske är huset tomt och ingen dör. Det har jag inte bestämt än. Sedan vet jag inte vad som händer men Matt Damon löser i alla fall problemen i slutänden. Slutet blir lyckligt.

Det som är sorgligt är att Matt Damons flickvän var i huset som gick sönder. Så det finns en sekvens när han är ledsen. Då biter han sig i knogen för att kväva sorgen. För han har inte tid att sörja. För det är krisläge. Om jag bestämmer mig för att hans flickvän inte dog i huset så kan vi säga att Matt är ledsen för att det är slut mellan dem. Allt beror i grund och botten på ett missförstånd eftersom de ju innerst inne älskar varandra innerligt. Men i slutet av filmen blir de tillsammans igen. Då spelas det en fin låt, i nuläget oklart vilken. När det gäller valet av typsnitt till eftertexterna så har jag redan hjälp av min svägerska. Hon får bestämma det. Matt Damon får också tycka till, men i övrigt vill jag ha full kontroll över produktionen.

Vad tror du? Ska jag ringa Matt Damon eller behöver jag jobba mer med filmidén innan? Har du massor med pengar och vill sponsra ett större galliuminköp, eller vill du ha en plats i den här filmen som statist? Hör av dig i så fall.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i film, vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En smältande sked och en filmidé

  1. En klar tanke... skriver:

    Gillar idén, kan lätt lägga en hundring till grundplåt på den filmen! 🙂 Fast jag tror inte det är läge att ringa Damon, riktigt än…/EKT

Kommentera

