Nakenchock, kom tillbaka!

I våras fattade Expressens chefredaktör det progressiva beslutet att sluta använda sig av ord som ”chock” och ”galet” i sina rubriker. Det fanns något sympatiskt i det tyckte jag.

Jag har tillägnat mig gubbnöjet att skaka på huvudet åt löpsedlar, och frågan är vad som är mest intressant om man ställer Laila Bagges troschock mot Expressens senaste. Först tänkte jag att håhå så dumma de är. Det är väl ingen som är intresserad av det där? Sedan slog det mig att kvällstidningarnas löpsedelskapare har som sitt huvudsakliga syfte att tilltala våra plånböcker. Och deras bedömning av vad som funkar hemma hos oss är uppenbarligen att vi vill kunna jämföra inkomster hos präster, mäklare och läkare i grannskapet. Det är väl klart att det är ett möjligt samtalsämne hemma vid middagsbordet, att den och den tjänar si och den och den tjänar så. Men det är inte punk.

Problemet är ju egentligen inte i huvudsak användningen av begreppen ”nakenchock”, ”troschock” eller ”galet” i sig utan valet av pseudoföreteelser som locknyheter, hängande som moroten framför en åsna. Du tjänar inte en krona mer och inte en krona mindre för att prästen i kvarteret bredvid får löneförhöjning. Skit i det där, lyft blicken och koncentrera dig på annat. Var inte en åsna.

Det är inte mycket kvar av Bob Dylans röst. Men han har i alla fall för det mesta något vettigt att säga med den. Dessvärre är han inte så generös med sina alster att vi får spela låten som jag tänkte på här i bloggen. Man får snällt klicka sig till Youtube i stället. Ni som inte orkar med den extra klickningen får hålla till godo med den här versionen. Natti natti.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i Nyheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

