Money (that’s what I want)

Jag minns sparbanksboken som jag hade när jag var liten. Där var handskrivna siffror i den som nog beskrev de första insättningarna som mormor och andra gjort för att börja bygga min förmögenhet. Stämplar fanns det också. Senare insättningar var liksom maskinskrivna, och jag kommer ihåg att det behövdes målsmans underskrift för uttag. Det var roligt att ha pengar på banken. Och i spargrisen. Jag hade en myntsamling också.

Så långt allt väl, men så fort jag nådde målsmansfri ålder så köpte jag upp de där pengarna, för jag var en ung man med behov. Myntsamlingen med enkronor från förra sekelskiftet fungerade alldeles utmärkt som betalningsmedel för nya snusdosor, och jag minns också att jag som student köpte vindsurfingbräda och skidresa till Italien för studielånet. Det var också roligt. Sedan var jag förstås pank, men därefter blev jag sambo. Problem solved.

Det är nog allt jag har att säga om pengar. De är roliga att ha och använda, men tråkiga att skriva och prata om. Men när jag nu hade den där fräcka reklambilden från Husmodern 1933 så var jag ju tvungen att åtminstone försöka. Dessvärre är jag inte så spirituell för ögonblicket och det är statens fel. För många lektioner, men de håller på att gå över. Det firar vi allihop mycket passande med den där inspelningen i vilken Jeff Buckley sjunger I Shall Be Released över telefon kompad av ett band i andra änden av luren.

För er som nu funderar på att börja samla mynt så kan jag upplysa om att det är skittråkigt. Det ger dig förstås möjligheten att titulera dig numismatiker, vilket säkert kan kittla en smula.

Hejdå

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, nostalgi och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Money (that’s what I want)

  1. Mette brorssvägerska skriver:

    Jag har också en myntsamling. Fick den i dopgåva av min pappas moster. LIte cool är den för jag har en skilling från 1832. Men dom ligger ju bara i en låda, så jag funderar på att sälja till någon som är mer intresserad. Vad tycker du nu så här i efterhand. Spara eller sälja?

Kommentera

