Vad är ni mest medveten om hos er själv?

”Det finns människor som ständigt ha i tankarna en yttre defekt, men det finns andra som bäras upp av tanken på en god själslig egenskap”

Så inleds texten av signaturen Guinea-Pio, med samma titel som detta inlägg, i Husmodern N:r 5, 1935. Jag köpte den tidningen igår, så jag vet. Det här är någon sorts artikel om vad folk har för självbild men det är lite oklart vart hon vill komma, Guinea-Pio. Inte bryr jag mig heller särskilt mycket om det. Jag ville hitta något konstigt, och det gjorde jag. Inte minst i bildtexterna.

Artikeln verkar inte ha något tydligt mål av den där typen vi ofta ser idag: att ge råd om hur man ska tänka med såna där ”du duger som du är”-budskap. Guinea-Pio berättar rätt och slätt om att folk har en del komplex och att vissa också har en del egenskaper som de är nöjda med. Så har hon intervjuat några damer – exempelvis fröken Signe Hjortzberg – som ”är medveten om välchausserade fötter och välmanikurerade händer. Hon tycker att medvetandet om  dem gör livet strax litet gladare.”

Vi får också veta att fru Ingrid Ström ”är starkast medveten om att hon skulle kunna lära sig förstå konst” samt att fru Anna-Stina Wahlund, alias Mona, ”säger sig vara medveten om sin brist på intuition.” Jag vet inte om Guinea-Pios artikel känns så väldigt angelägen egentligen. Konklusionen saknas liksom, men å andra sidan finns ju många fina bilder, och var annars än i den här artikeln kan man läsa följande?

”Rött hår var ju accepterat en gång för alla som något fult, och när man nu hade den enastående oturen att bli begåvad med den hårfärgen, så var det inte så märkvärdigt om det utträngde allting annat i ens medvetande.”

Vad vill jag själv få sagt med det här inlägget? Inget särskilt, förutom att jag ville bevara något av Guinea-Pios möjligen en smula pissiga skrivargärning till eftervärlden. Två tidningar köpte jag, så risken är att det kommer mera vad det lider. Men nu börjar det bli sent. Natti natti.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i genus, historia, Mode & skönhet, nostalgi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad är ni mest medveten om hos er själv?

  1. Stina Frankenstein skriver:

    Insiktsfullt av fru Ingrid Ström och fru Anna-Stina Wahlund att självutlämnande kunna medge så ömmande svagheter. Och utlägget om de rödhåriga va ju väldigt medkännande. Medmänsklighet från 1935. Underhållande. Som alltid.

Kommentera

