En saga om Illuminati, neandertalare och diskontinuiteten

...och du trodde att det var på skoj?

Det finns några sajter därute som vurmar för konspirationer, såsom till exempel Illuminati Ifokus och Folkvet.nu (inte att sammanblanda med Vetenskap och Folkbildnings medlemstidning Folkvett). Dit letar sig människor med behov av en alternativ tolkning till den gängse om hur världen är beskaffad. Vi hittar där spännande hemliga sammansvärjningar som styr jorden och som lurar oss småfolk. Jag har varit där inne och läst ibland och emellanåt har jag tänkt att jag kanske skulle blogga om det, men jag har tvekat eftersom jag egentligen inte är så sugen på en eventuell efterföljande debatt. Det är nämligen svårt att diskutera sakligt med dig om din bild av verkligheten är en syntes av den senaste Dan Brown-boken och The Manchurian Candidate. Det för oss dessutom vid sidan av den i sig rätt så breda huvudfåran för den här bloggen. Om du verkligen är intresserad och vill fördjupa dina kunskaper om olika konspirationsteorier och bakomliggande missuppfattningar så har CJ Åkerberg och Andreas Anundi, författarna till Skeptikerskolan, många bra inlägg på temat i sin blogg, Tankebrott. Några dylika pedagogiska ambitioner har jag dock inte här. Jag bara skriver lite.

Åter till storyn då: Igår snubblade jag över en serie youtubeklipp i vilka en världsbild återgavs som jag kände kunde vara värd några rader. En kille hade gjort en massa inspelningar om hur lurade vi svenskar är och hur ointelligenta vi är som inte ser igenom fasaden. Enklast hade förstås varit att länka in klippen, men så visade det sig (kanske inte helt oväntat) att killen var diagnostiserad med en psykisk sjukdom, och eftersom sjukdomen sannolikt förklarar hans förvirring så kändes det inte rätt att vältra sig i det här i bloggen. Däremot blev jag nyfiken på om han själv hittat på alltihop eller om han hämtat det från någon annanstans.

Efter lite googlande så hittade jag International News Limited Business News, en sajt vars sidhuvud såg ut som reklam för språkresor till USA eller liknande. Längre ner på sidan dök dock den för foliehatt-sajter så karakteristiska uppsättningen av kulörta bokstäver och varierande fontstorlekar upp. Utan att ha orkat gå igenom all text där (det torde vara omöjligt) så kände jag igen historierna, och tyckte att jag där kunde spåra ett gemensamt ursprung med killens historia, så här kommer den. Jag har alldeles säkert fått en hel massa detaljer helt om bakfoten, men det spelar inte så stor roll. Det är ju ändå bara en saga och hittepå:

Våra verkliga ledare

För 120 000 år sedan kom neandertalarna till jorden. De dominerade världen i ensamt majestät fram till för 85 000 år sedan. Sluga som de var redan då, så behärskade de bland annat genteknik. En annan typ av människoliknande organismer, en typ av humanoider som var hermafroditer (och alltså kunde fortplanta sig på egen hand) fanns också. Men för 58 000 år sedan blev det bråk mellan neandertalarna och humanoiderna, och neandertalarna vann, eftersom de var smartast och bäst. Med genteknikens hjälp tog neandertalarna fram tvåkönade cro-magnonmänniskor från humanoiderna, som en slavras.

30 000 år gammalt foto från Madagaskar

För ca 30 000 år sedan flyttade neandertalarna till Madagaskar där de byggde stora gentekniklaboratorier. I den här miljön tillverkade de s k Roma-slavar, som en del menar är samma som eller väldigt närbesläktade med vår tids amerikanska indianer, fast därom tvistar ”de lärde”. Efter den här perioden flyttade neandertalarna till Antarktis, som då saknade is. De tog sig där ner genom slocknade vulkaner till en lite särskild värld ca 3 mil under jord som kallas diskontinuiteten. Där överlevde de sedan den istid som gjorde delar av jorden till en besvärlig plats 25 000 – 16 000 f kr.

13 000 f kr skickade neandertalarna upp Roma-folk ovanför ytan för att utforska planeten. Därefter tillverkades med genteknik en massa nya folkslag: ett ”brunt folk”, så kallade ”gypsees” som släpptes ut i nordafrika; därav staten Egypten. I Himalaya (K2) bildades en ”gul” och en ”rosa” ras. De blev sedan asiater och kaukasier. Dessutom skapades mittemellanmänniskor, så kallade semiter, vilka motsvarar dagens araber. Deras uppgift var att ständigt strida, och det gör de än idag (de är alltså programmerade till det av neandertalarna).

4000 f kr lade neandertalarna upp planer för de kommande 6 000 åren. Först skapades Adam och Lucifer (det var alltså neandertalarna som gjorde det mha genteknik) Under det andra årtusendet föddes Jesus genom att neandertalarna inplanterade ett ägg i jungfru Maria, så hon var verkligen en jungfru.

För honom är nog framtiden ljus.

År 1776 inledde Illuminati sin bana i USA. Neandertalarna gav samtidigt amerikanerna till uppgift att hjälpa neandertalarna ut i rymden. Från och med 1998 inleddes en ny fas i planen, New World Order, nämligen att neandertalarna ska ta tillbaka all kunskap från människorna och förstöra jordytan. De enda som kommer att klara sig är Amish-folket, oklart varför. Neandertalarna klarar sig ju där de finns, 30 km under jordytan. Ovan jord finns alltså du och jag, aningslösa människor som lever våra indoktrinerade små patetiska liv, och Illuminati, som styr världen med järnhand och som när du minst anar det kommer att förstöra densamma.

Ungefär så ligger det till alltså. Det är förstås svårt att argumentera mot det här. Att vi inte hittat några neandertalare 30 km under jord kan ju ses som en försvårande omständighet, men kan enkelt förklaras med att de inte har velat att vi ska hitta dem. Det förstår vem som helst. Det finns faktiskt människor som tror det här på allvar, även om de nog inte är särskilt många.

Om du är en av dem som till äventyrs tror att min beskrivning är verkligheten på spåren så tänker du antagligen att jag själv är alldeles vilseledd, eller kanske att jag är en del av den stora konspirationen. Så kan det förstås vara. Till dig tillägnar jag den här extremt korta låten:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i ockultism, pseudovetenskap, religion och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En saga om Illuminati, neandertalare och diskontinuiteten

  1. Jag har, precis som du, varit inne på en del illuminati-sajter och häpnat över dessa ”sanningar”. Påbörjade en diskussion i en tråd på illuminati.ifokus.se. Jag efterfrågade information som stödjer deras teorier om att en liten elit, illuminati, äger världsbanken och alla centralbanker.
    Svaren jag fick liknade mest åsikter, varför då jag försökte beskriva hur bankväsendet är beskaffat. Då började personangreppen och argumentationsfelen hagla.

    I slutet på tråden kastas ett ”bevis” fram. Det är en intervju med en ”trader” som lite cyniskt förklarar att han gillar ekonomisk nedgång och recession för att det är då han kan tjäna pengar.
    Han avslutar ””The governments don’t rule the world, Goldman-Sachs rules the world”

    Vad han menar, och detta är ur hans perspektiv, att regeringar inte kan påverka börserna runt om i vrälden, det är känslor och vinstintressen som styr. Goldman-Sachs är en stor spelare och deras placeringar, prognoser och handlingar får stor genomslagskraft.

    Han menar alltså inte att Goldman-Sachs är några världshärskare i ordets bemärkelse.

    Länk till intervjun : http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1317

    Detta är ganska typiskt för konspirationsteoretiker, att tolka påstående till sin egen fördel. Men kan tycka vad man vill om tradern i fråga, men det är knappast några bevis för illuminati existens han kastar fram.

    • Håkan skriver:

      Nej, det är förstås inget argument alls, men om man själv är övertygad och letar efter ”tecken” så hittar man dem alltid.

      Jag undrar om någon har varit med om att genom debatt omvända en konspirationstroende. Förhåller mig lite tveksam till det. Om utgångspunkten är att de flesta av oss är vilseledda genom dimridåer så innebär det att motargument bara visar att vi svalt betet. Med rätt ton kanske några staketsittare slipper trilla åt fel håll, det är väl det bästa man kan hoppas på.

  2. Min teori är att detta är deras ”religion”. Det är ett förhållningssätt för att förklara var för världen ser ut som den gör. De tror!
    Det är ytterst svårt att attackera en troende med rationella och logiska argument i syfte att omvända.

  3. En klar tanke... skriver:

    Alltså… jag blir så märkligt berörd av den här typen av udda teorier och världsbilder. Jag har levt i nån form av bubbla, fullständigt förskonad från det här, så nu när jag stöter på det så blir jag bara tokförvånad. Första tanken är att nån driver med oss och det bara är att avfärda. Men ju mer jag ser och följer upp, desto mer illa till mods blir jag. För det verkar ju som folk tror på sånt här, på riktigt. Och det känns ju inte som jag eller någon annan kan stoppa/vända det hela heller. I brist på bättre handlingsalternativ så väljer jag att stå stadigt kvar och tala mig varm för vetenskap.

    • Håkan skriver:

      Just ovanstående lär det inte vara särskilt många som tror på. Jag skrev ner det jag uppfattade för att det var så väldigt märkligt, bara. Å andra sidan: om världsreligionerna skulle introduceras idag så föreställer jag mig att flertalet skulle te sig väldigt bisarra. Så det är väl en fråga om tillvänjning också.

Kommentera

