Sanitarium Blues

Förut när jag hade hälsan och kraften var jag så lycklig. Man får vara tacksam för den tiden i alla fall.

Salve.

Jag hade tänkt skriva något festligt om radium, eller vad det nu var jag tänkte på – jag vet inte riktigt. Allt är ett töcken för jag är så oerhört sjuk förstår ni. Jag har hostat till ett par gånger och det är tjockt i halsen. Jämntjockt skulle man kunna säga. Jag kanske har feber också, fast det vet jag inte för jag har inte tagit tempen eftersom jag har kommit fram till att det är en meningslös manöver. Hur som helst är jag satt ur spel och kommer att behöva intensiv ompyssling för att nå en rimlig chans att repa mig inom överskådlig tid. Jag har tagit medicin. Treo.

Ni kan omöjligt förstå hur det känns, men jag försöker vara tapper. Ett par andra familjemedlemmar har också varit sjuka men för dem var det inte tillnärmelsevis lika illa. Inte på långt när. Endast en sång kan komma i närheten av att förklara.

Tänk om någon försöker förgifta mig? Jag tror inte det men säker kan man ju aldrig vara. Det kanske är någon som har blivit kränkt här i bloggen och nu hämnas på det här viset. Sitter hemma och ler i mjugg. Intressant att jag skriver mjugg när jag tänker på saken, för jag vet inte riktigt vad det betyder. Eller visste inte, för jag använde mina absolut sista krafter till att fånga lite kunskap om det här ordet, och den hittade jag hos Språkrådet.

Det tidigaste belägget för användningen av begreppet mjugg återfinns i Gustav Vasas bibel från 1541: ”David fick see at hans tienare taladhe j miugg” och begreppet tycks besläktat med frisiskans muggelen; lura. Hursomhelst så är det förmodligen vad min kränkta ovän håller på med nu, om det skulle vara på det viset, sitter och hånskrattar åt mig och gottar sig i mitt halsonda. Att människor bara kan vara så ondskefulla. Eller så är det bara lite ont i halsen. Säker kan man aldrig vara. Kanske återkommer jag senare. Håll tummarna för mig.

För övrigt knäckte jag mina läsglasögon i veckan. Det var inte heller så roligt. 50 spänn åt helvete. Det går inte bra nu.

Valle.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, språk och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

