Jag äger Lollipop Lips

Att köpa vinylskivor är ganska onödigt eftersom nästan allting finns på Spotify och sådär. Det luktar inte särskilt gott på skivmässorna heller, och det är en luggsliten samling människor därinne, mig själv inkluderad. Men ändå. Omslagen är mycket snyggare, så därför kan jag inte riktigt låta bli. Idag var jag återhållsam och köpte bara tre 7″-singlar. Nu tänkte jag prata om en av dem. De andra sparar jag.

För kolla in det här omslaget. Med matchande slip-overs och varsin apelsinläsk i näven jämte favoritinstrumentet så ser trummisen Paul Pedersen (14 år) och bröderna Torben (13) och Jørgen (12) till höger, ut att  trivas fint hos studiofotografen. De här danska pojkarna gjorde sin skivdebut 1963 med just den här singeln, och höll sedan på en en bra bit in på 1970-talet, även om Paul lämnade redan 1965.

Var de bra då, kanske du undrar? Äh, bra och bra. Det handlar inte om det, utan om ett schysst omslag och en bra historia. Hur bra är man egentligen som 12-13 åring? Men det är verkligen ett schysst omslag. Och så detaljen nedan förstås.

President för Lollipops fan-club år 1963 var tydligen Karin Borgström i Malmö. Jag tror inte att adressen funkar längre för det är inte mycket kvar av den ursprungliga gruppen. Jørgen dog 2004 och Torben flyttade till en liten ungersk by eller vad det var. På den här skivan finns Lollipop lips, Movin’ the shoes, Hey Sing Dey Dee Doo Daa och Shakin’ all over. Den fanns hemma när jag växte upp, i blå vinyl, men den var väldigt repig.

Hur som helst – karriärstarten beskrivs målande på singelns baksida:

Då bröderna Lundberg fyllde 9 resp. 10 år fick de som födelsedagspresent av sina goda föräldrar var sin gitarr. Efter mycken möda lärde de sig traktera detta instrument med sådan briljans att kvarterets barn och mammor med stor glädje åhörde brödernas sång och strängaspel. Tiderna förändrades, man måste komplettera gitarrerna med div. elektriska maskiner för att få fram ett tidsenligt ”SOUND”. En dag kom brödernas morbror Paul Pedersen på besök. Han berättade att han köpt sig en uppsättning trummor och frågade om han fick vara med. Till en början såg bröderna med skepsis på morbroderns inopp, men det visade sig dock att han, trots åldern, förvånansvärt väl föll in i stilen.”

Alltså det står ännu mer, men jag lämnar Lollipops där. Vi kan avsluta med titelsången: Lollipop Lips. Den rockar, kanske inte fett, men lite:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i musik, nostalgi och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag äger Lollipop Lips

  1. Mickey J Barczyk skriver:

    Då är Lollipop lips för dig vad Mbop är för mig då.
    Och med den jämförelsen kan jag ju säga att jag nu känner mig ung på nytt i bloggosfären.

  2. Storebror skriver:

    Eftersom den blå vinylen var min så vågar jag mig på att komplettera. Skivbolaget var Karusell, Faktiskt så hade vi nån sorts prao när jag gick i andra klass på Funkaboskolan 1965 som hade träffat dom fina killarna från Danmark. Hon visade bilder på den på skogspromenad. Jag var grymt imponerad och fick mamma att sticka en sån v-ringad slipover som Lollipops hade. Men min var röd och slutade sina dagar på en skolresa till Lindshammars Glasbruk. Vad nu det har med Lollipops att göra.

    • Håkan skriver:

      Skivan finns kvar i säkert förvar här, fast repig som sagt. Tror även här finns en ”Do you know how much (I love you)” fast det fattas en flisa, så man kan inte börja spela skivan förrän efter 45 sek eller så. Det kan ju vara skitsamma i o f s.

      Jag vet inte så mycket mer om Lollipops men de var tydligen väldigt populära ganska länge i Danmark, även efter målbrottet, och så ska det ha varit något problem på 70-talet då Torben påstods ha plankat en Tim Hardin-låt (enl en youtube-kommentar!) som blev en liten hit.

Kommentera

