Kan man ”bota” homosexualitet?

Det har varit Pridefestival. Ja, inte i Kalmar förstås. Det närmaste vi kom var gårdagens årliga triatlontävling. Dessutom var jag själv ute och gick, och jag lyssnade då på avsnitt 16 av Skeptikerpodden, med fokus på just HBTQ-frågor. En intressant sekvens utgörs av en intervju med den homosexuelle prästen Lars Gårdfeldt, vars avhandling Hatar Gud bögar? belyser de avoga attityderna till homosexualitet inom kyrkans olika grenar. Bibeln tar ju i mindre entusiastiska ordalag upp homosexualitet på några ställen (se här) och uttolkningen har man fått brottas med i takt med att attityderna i samhället har förändrats.

I avsnittet diskuteras också så kallad reparativ terapi, dvs behandling som (utan att lyckas) syftar till att omvända homosexuella så att de blir straighta igen. Bland annat beskrivs en terapi där ”patienten” (homosexuell man) fick sitta och titta på bilder av nakna män och kvinnor. När bilder av nakna män kom upp så kombinerades detta med en elektrisk stöt. Ju längre patienten höll ut desto bättre. På så vis skulle olustkänslor utlösas av nakna män och därmed skulle bögkänslorna kväsas. Det funkade på vissa såtillvida att vissa av männen blev impotenta. De blev förstås inte heterosexuella, men däremot asexuella. Och deprimerade, kan man anta.

Det är knappast rättvist att beskylla kyrkan för att vara homofobins ursprungskälla. Religiösa texter speglar väl ofta gällande värderingar från den samtid i vilken de författades. Och homofobin är ju allmänt spridd och inte begränsad till religion. Ett exempel på detta är att WHO tog bort homosexualitet från listan över sjukdomar så sent som 1993. I många länder är utövandet ännu straffbart.

Det skrivna guds ord verkar hur som helst kunna bevara och förstärka homofobi. Den katolska kyrkan tycks ha ett särskilt komplicerat förhållande till HBT-frågor, och bara för ett par månader sedan var det ett gäng tyska katolska doktorer som gick ut med behandlingar mot homosexualitet (även om de inte menade att homosexualitet var en sjukdom). De beskrev att psykoterapi, religiös rådgivning och homeopati kunde användas för att styra upp det hela. Just homeopati, kvacksalveriets okrönta konung, har jag ju skrivit lite om tidigare (1, 2, 3), och jag kan inte låta bli att haka upp mig lite grand på det idag heller.

Principen formulerades av Samuel Hahnemann i slutet av 1700-talet. Lika botar lika, menade han. Ett ämne som orsakar en viss sjukdom, eller som liknar det drabbade organet t ex, kunde användas som utgångspunkt för ett botemedel. Detta görs genom att man tar lite grand av ämnet, och späder ut det i vatten stegvis under omskakning tills det inte finns något kvar av det. Ett speciellt ”minne” av ämnet förstärks då, och när man dricker detta vatten så rättar det till kroppens obalanser och man blir frisk. En förmildrande omständighet bakom tokeriet är att kunskapen om människokroppen var högst begränsad vid den här tiden, liksom kunskaperna om kemi. Därför är det inte så väldigt märkligt att idén kunde hänga kvar ett tag. Det underliga är väl att homeopatin fortfarande har många anhängare, trots att flera större meta-analyser visat att behandlingen inte har någon effekt utöver placebo, och trots att det inte går att förklara denna icke-effekt med någon mekanism som har rimlig förankring i vad vi idag vet om vetenskap.


En liten bit av homosex?

De tyska katolska läkarna föreslår att utspädningar av platina ska användas mot homosexualitet. Detta tycker jag är intressant, för håller vi fast vid idén om ”lika botar lika” så indikerar det att platina, detta ädla grundämne, är en homosexuell kemikalie. Om du bär en platinaring så kanske du blir homosexuell. Det är en väldigt konstig tanke. Om den vore sann, skulle jag på måndag känna mig manad att be vår kemikalieansvarige att upprätta en plan för sexuell likabehandling av burkarna i kemikalieförrådet. Men jag tror att jag avvaktar. Om vatten i kraft av sitt minne kan ändra människors sexuella preferenser, bör vi nog fortsättningsvis hålla oss inomhus när det regnar, vi som är nöjda med de preferenser vi har. Frågor på det?

Nu ska jag avsluta semestern genom att skrapa på en dörr, spela en pingismatch mot Linus och sedan gå en promenad. Det firar vi med tipset jag fick av brorsan, Link Wray:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i pseudovetenskap, religion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kan man ”bota” homosexualitet?

  1. Jag håller mig inomhus nu. Synd för det sitter en kanin i trädgården. Frågan är vilken sexuell läggning den får nu?

  2. Babsan skriver:

    Jag undrar hur utspäds platina? Visserligen löser den sig i Kungsvatten, eller legerar den med annan metall. Smältpunkten är ca 1700 Inte så lätt. Nu fastnade jag i oväsentligheter och nästan missade humorn i ditt inlägg. Vad tror du händer händer då jag bär min alliancering i platina? Nu ligger den i säkert förvar i kassafack. Vilken galen tysk läkare. Förstår inte hur han tänkte, kanske läste jag inte så noga. Du gjorde i alla fall det hela till en rolig grej.
    Hälsningar
    Cats

    • Håkan skriver:

      Kungsvatten får det bli ja. Möjligen löser det sig i kvicksliver förresten. Du får väl sätta på och ta av ringen några gånger och se om det biter. 🙂

  3. jimmysoderberg skriver:

    Hej!
    Jag tycker bara det är löjligt med försök att bli fri från homosexualitet genom elchocker och terapi, jag tror personligen att det enda som skulle funka är bön.
    http://www.sexrevolution.se/guds-syn-pa/homosexualitet/

    • Håkan skriver:

      Anta att den gud du hänvisar till, den som definierat reglerna, bara är en fantasi. Vad är i så fall hans regler för något? Det är med den utgångspunkten som jag värderar ditt förslag om bön. Inte så högt, med andra ord.

      Tänk om, tänk rätt.

Kommentera

