Jag är inte medeltidsfientlig, däremot 1500-talskritisk

Det lilla huset på prärien

Jag har tidigare nämnt om hur vi härom veckan i Skåne under en regnig dag tog bilen och körde runt på Österlen och hamnade på Glimmingehus, en medeltida fästning placerad mitt ute i odlingslandskapet. En fascinerande och märklig placering kan tyckas, men jag brydde mig aldrig om att ta reda på varför. Jag brukar vara intresserad av det mesta men jag såg bara ett stenhus, alldeles mörkt inuti. Vi åkte snabbt därifrån, jag med en nyinköpt (och i förra inlägget utskälld) mungiga hängande i en påse runt handleden.

Orsaken till min till min tråkiga inställning kan sökas i min bakgrund som Kalmarbo. Eftersom vi har ett slott mitt i Kalmar så har medeltiden blivit vår grej liksom, framför allt sedan 1997, då sommarprogrammet Salve sändes från Kalmar. I programmet förflyttades nutidspojken Nils genom ett tryck på sin jättemobiltelefon av någon magisk anledning tillbaka till Kalmarunionen och 1300-talets slut och det blev konstiga tidsförvecklingar och sådär. Folk sa hej med ett Salve och hejdå med ett Valle. De oroade sig för Mecklenburgare som kunde komma och klädde sig sådär som man kanhända gjorde på medeltiden. Vadmalstyg. Mycket brunt och svart. Rött eller grönt för mer glamorösa sammanhang. Det här programmet var det:

Kalmar får ju inte så mycket mediautrymme vid sidan av fotbollslaget, så därför blev vi väldigt uppspelta när SVT lade en hel sommar på Slottsvallen. Denna eufori födde tankarna på en permanent Salve-by, och dess placering diskuterades vildsint i pressen under lång tid. Inledningsvis låg byn kvar vid slottet, men tankar fanns att placera byn vid Kalmarsundsparken, ett attraktivt område söder därom. De boende ville dock inte ha en massa medeltidspatrask utanför sina gräddhyllor, oroliga för störningar under soaréerna som de var. Någon kläckte då idén att förlägga byn vid Kalmar dämme, ett område vid västra infarten till stan, där folk går ut med hunden, rider med hästen, tjuvfiskar eller kollar på fåglar. Sagt och gjort. Alldeles för få åkte dock till den pampiga Salvestad som sedan byggdes upp där. Ekonomiskt gick det därför käpprätt åt helvete. Nu har några fastighetsmongoler köpt alltihop och hoppas väl få anlägga nya gräddhyllor där vad det lider. Naturnära som det är.

Jag har alltså som boende i den här lilla ostkuststaden under en längre period blivit matad med alltför mycket medeltid, och Glimmingehus blev en utlösande faktor. Nu är jag less på medeltiden. Jag vill inte höra talas om några flerdagars gästabud utan gafflar med spyende och rapande gubbar, och med grisar och getter på golvet. Jag kommer framöver att bojkotta gycklare, riddare, väblar och väpnare med tvivelaktig hygien. Jag överväger till och med att bojkotta Kubbspel tills vidare. Fast det har jag inte tagit upp här hemma.

En del medeltidskramare kan komma att benämna mig och mina meningsfränder medeltidsfientliga. Men det är fel. Jag kallar mig hellre 1500-talskritisk. Vi kan mycket väl prata om de gamla årtalen som 1536 eller 1545, men då tycker jag att dessa årtal får bli lite mer som 2011. Jag menar, de fula kläderna och det konstiga pratet på den tiden, de passar inte i vår fina nutidskultur. Jag vill att det ska vara vanligt, som år är mest liksom. Alla år ska vara som nu, kan vi komma överens om det?

Nu ska jag diska. Dessutom orkar jag för stunden inte skriva mer skitprat. Det firar vi med lite Doris:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i historia och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag är inte medeltidsfientlig, däremot 1500-talskritisk

  1. Drillemor skriver:

    Kan ställa upp på att bojkotta kubb. Att något så lätt kan vara så otroligt översvårt! :/

    • Håkan skriver:

      Bra. Du resonerar helt rätt. Bara för att folk knappt var skriv- eller läskunniga på medeltiden så får vi stå och debattera regeloklarheter. Vi bojkottar.

  2. Torleif Malm skriver:

    på medeltiden slapp man diska, bara skicka av tallriken och langa ut benen genom fönstret, mer tid för kubb och annat kul!

    • Håkan skriver:

      Det var bra i och för sig, men du, de fick äta rovor, stekt gröt och det fanns ingen grillkrydda. Inte heller fanns det pizza eller tacos. Någon gång då och då så kom det väl någon präst kanhända och högläste, roligare blev det inte.

Kommentera

