Vi tittar på några djur och minns en bimbo

Frågor på det?

Det är varmt och skönt och jag har tema djur idag. Dels har jag har dödat några flugor och dels så har jag hängt upp ett antal större djur på tork. Vår dotter fick i uppdrag att rensa ut bland gosedjuren i förrådet. I den efterföljande diskussionen kom någon som inte var jag fram till att nu ska kastdjuren tvättas. Det är så mycket man inte förstår.

Det levande djuret

Det levande djuret ligger och flåsar under bordet. Hon var hos veterinären och blev pimpad igår och fick inför besöket avstå från mat ett tag. Därför är hon bitter och matt, ungefär som jag själv när barnen hittar en chipspåse som jag gömt undan och boffar i sig den.

Förrådstömningen har inte varit så jätteeffektiv. Vi har fastnat i gamla böcker och tänkt på förritiden. På så vis blev jag påmind om hur tidigt min bristfälliga konstnärliga talang visade sig. Jag hittade en liten saga som jag skrivit i årskurs 1 om hunden Bimbo, som knappast är mitt eget fantasifoster utan snarare en diktamensövning. En av uppgifterna bestod i att rita Bimbo, och det gjorde jag.

Och nu I give you Bimbo:

Bimbo är gul. Fröken har skrivit att jag har ritat ”Bra!”. Fast fröken ljög. Bimbo har ju bara två ben och är alldeles kantig. Svansen är ju förfan smal som ett streck. Så ser inga hundar ut. Slarvigt färglagt är det också, helt förkastligt.

Det var nog inte Bimbo som var den utlösande faktorn, men kort efter detta fick jag en tillfällig stödfröken, för jag ritade ju helt overkligt, och jag kunde inte koncentrera mig så bra och så pratade jag sluddrigt och samtidigt som fröken. Men jag kunde faktiskt koncentrera mig på olika saker, bara inte på Bimbo och sådana skolsaker som fröken pratade om. Stödfröken sa att hon var en talpelargog, och jag minns att jag var upprörd och slog nävarna i sängen hemma för jag ville inte ha någon talpelargog. Jag ville ha rast. Bara glida runt där i tomma mängden liksom.

Stödfröken hade knut i håret och man fick trumma med handen i bordet när man läste så att man fick feeling för rytmen i språket. Det är allt jag minns om den saken. Hon tyckte nog att jag trummade jättebra för snart försvann hon. Jag fortsatte glatt att sluddra vidare.

Det firar vi med lite rytmer tycker jag:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, konst, nostalgi och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vi tittar på några djur och minns en bimbo

  1. A-M skriver:

    Glimrande liten Bimbo tycker jag.
    Du har juh talang förfan 🙂

  2. Iris, Sweden skriver:

    Stor humor. Tack för dagens skratt! Har du fler historier från barndomen så dela gärna med dig!

  3. Cats skriver:

    En liten fin Bimbo du ritade. Är du lika begåvad i teckning nu som du var då? Ett underhållande inlägg.
    Bra idé att tvätta gamla gosedjur för då kan jag ge bort dem till någon som behöver ett gosedjur. Att städa förråd funkar inte glöm det.Det finns så mycket annat att sysselsätta sig med. Idag fick jag närkontakt med en älg som jag fotade.

Kommentera

