Några udda fåglar som jag hittade i förrådet

Det regnar inte och det är inte soligt, och svårt att motivera ytterligare uppskjutning av den nödvändiga förrådsrensningen. Jag satte igång i förmiddags, började i det lilla kan man väl säga, när jag hittade två kartonger från min uppväxttid som jag bestämde skulle reduceras till en. Där blev jag sittande i ett par timmar och kollade på gamla foton, vykort, brev och så vidare. Sedan hann jag inte mer.

Bland alla de där grejerna så hittade jag en plansch från Svenska Mad, ursprungligen publicerad 1971 men återutgiven 1985, på svenska fåglar. Fågelteckningarna hade gjorts av Bowen (Bengt Olof Wennerberg) och texten hade författats av Bengt Sahlberg. Eftersom denna blogg ibland handlar om fåglar så känns det ju rätt att dela med sig av en del av de där fågelbilderna. En del är mer kul än andra kanhända. Man får klicka sig fram genom galleriet.

Det var det hela. Om jag brutit mot någon regel nu så felåt.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Några udda fåglar som jag hittade i förrådet

  1. Stinis skriver:

    Hahaha det va roligt. Ett fågelinlägg helt i mitt tycke.

  2. Mickey J Barczyk skriver:

    Om de dära fåglarna missade de att informera mig om i skolan!

  3. Stinis skriver:

    Haha roligt!!

  4. Micke Lundgren skriver:

    Om du bara visste vad jag sökt efter denna bilaga! Har du en hel, komplett ”karta” som man möjligen skulle kunna få ta en kopia av? Ska bli till en 14-års present åt en skolgrabb som har ett genuint fågelintresse!
    Eller, om någon annan läser den här tråden, hör gärna av er ifall det finns någon möjlighet!
    (Har för mig att även ”trattsnäppan” samt ”spikhönan”, Pulla Dyckert på latin ska finnas…)
    Med vänlig hälsning, Micke Lundgren, Västerås

  5. Krister Ranlind skriver:

    Helskön ! – Stort Tack :0)
    Jag och min kollega började spåna om Mads fågelkarta och alla lustiga sorter alldeles nyss.
    Jättekul att du har lagt upp dem … den här kom ut 1985 ser jag … det var länge sedan.
    Tror faktiskt att den kommit ut minst en gång tidigare. Som liten parvel hade jag den på
    min anslagstavla. Gav upphov till många skratt.
    Krille
    en 55+are

  6. Olle skriver:

    Tänk om dessa fanns i form av skolplansch från förra sekelskiftet. Vore fantastiskt kul att ha på väggen!

  7. Danne skriver:

    Har letat överallt efter den planshen som brukade hänga i sommarstugan! Skulle du möjligtvis kunna fota alla fåglarna och maila mig bilderna. Det skulle bli en glad överaskning om jag fick klistra ihop en ny plansch och ge till mina morföräldrar.

Kommentera

