En glimt in i det exotiska köket

Tycker du att det är lite jobbigt det här med maten? Skriker barnen av hunger, är det gäster på väg in för vilka du vill verka märkvärdig, eller är det så enkelt att du bara vill bjuda din partner på något gott och exklusivt, i syfte att en gång för alla klargöra din eviga kärlek? Då har jag maträtten för dig.

Jag tänkte nämligen ge lite matlagningstips idag. Det handlar om en rätt med latinamerikanska rötter som just kommit till Sverige. Den kallas för Tacos och är en sorts mexikansk pyttipanna. Jag riktar den här instruktionen mot en situation med gäster, men det torde gå enkelt att överföra den till partnern eller småungar. Gör som jag säger bara så ordnar det sig.

Så här lagar man tacos

Ingredienser: köttfärs, olika påsar och burkar samt diverse industriförädlade grönsaksprodukter, en tonåring, spis, samt Big Pack vanilj. Öl.

Detta är affären

Detta är affären

Allt detta behövs

Det här är det svåra

1. Åk till affären. Ha gärna en lapp där det står vad du ska handla, för det krävs en jävla massa burkar och pulver. Köp dessa. Stanna gärna till om du vill för att prata med bekanta.  Det är så trevligt för dem. Glöm bara inte att köpa majs eller liknande för om det händer så måste du gå tillbaka in i affären och handla igen. Tag i så fall med det glada humöret.

2. Cykla hem. Packa upp allting.

3. Hämta en tonåring. Om du inte har någon tonåring så kan du använda dig av en partner eller en gäst. Tonåringar är i alla fall bra att ha till att skära alla grönsaker och hämta skålar. Under tiden så kan du steka köttfärs, stå och röra lite håglöst i grytan och se skitviktig ut. Efter ett tag häller du i pulver. Det ska vara en röd påse och inget alternativt biodynamiskt eller ”organiskt”. Den risk du annars tar är att du blir utan en massa närande tillsatser och i stället drabbas av EHEC-smitta och gangrän. Vad som ska tas fram i övrigt kan gott tonåringen hålla reda på åt dig, för det här inlägget kan inte hålla på i oändligheten. Berätta något viktigt om livet för tonåringen under tiden, gärna något om sport.

4. Be tonåringen att duka, och, sedan när gästerna kommer, att stänga av dunka-dunka-musiken. Skaka på huvudet åt dagens ungdom. Ta bästa platsen vid bordet och sätt igång att äta. Säg till gästerna att det är så man gör i Mexiko; var man för sig själv liksom. Att hälla upp den rostade löken i en särskild skål är helt onödigt. Tänk på miljön.

Låt en tonåring göra detta

5. Säg att det i Mexiko är så att gästerna plockar undan. Släng dig i soffan en stund, lossa på skärpet och knäpp upp översta knappen på byxorna. För att underhålla gästerna, trumma lite med händerna på vardagsrumsbordet. Med rätt tempoväxlingar blir det som en sorts mini-Raketen. Om de sedan ser ut att vilja ha efterrätt så tar du Big Pack vanilj och flyttar över alltihop i en skål. Innehållet kallar du sedan Gelato och så antyder du att du själv  stått och rört i det hela eftermiddagen. Köpeglass är nämligen inte fullt lika tjusigt 2011. Be tonåringen att ordna kaffe. Sedan går det bra att köra hem gästerna. Säg att det är så det går till i Mexiko. Ropa något på spanska åt dem, förslagsvis -Hola!

6. När gästerna är ur vägen så kan du äntligen krypa ihop i fosterställning i soffan, öppna ölen och slökolla på teve i till ögonlocken faller ihop. Om det knyter sig i magen, oroa dig inte. Det behöver inte vara ångest. Tacos är kryddstarkt och kan ge precis samma effekter.

Detta firar vi med att kolla lite på hud, tycker jag.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i Nybakat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till En glimt in i det exotiska köket

  1. Steinich skriver:

    Åh låter spännande med denna nya typ av matlagning. Om ett par år har jag ju också en tonåring, så jag får försöka hålla mig tills dess med att testa :-). Annars ska jag nu fundera på ifall en nästan naken man som klättrar på stora högtalare verkligen måste va så osexigt som i den där videon.

    • Håkan skriver:

      Osexig? Det är ju Lux, alla kvinnors och de flesta mäns dröm. Du brukar ju ha gott omdöme Stina, men i det här fallet: Tänk om – tänk rätt.

  2. Wayne Nilsson skriver:

    Jag kopierar mitt skryt från ett annat forum: Jag såg Cramps i Amsterdam och Bryssel 2003. Faaaan va bra det var. Lux tog på mig och jag glodde under Ivys kjol med en gin och tonic i handen. Det du!!

    För övrigt är majs världens elakaste mat.

    • Håkan skriver:

      Jag kopierar mitt svar från ett annat forum: mytoman.

      Majs har inga känslor.

      Kesella var inte så gott.

      • Wayne Nilsson skriver:

        Jag kopierar min replik från ett annat forum: Gud va avis du är nu! Det finns bildbevis, biljetterna bor i en låda och min kamrat som var med lever.

  3. Steinich skriver:

    Chill. Eller Chili?

  4. Cissi skriver:

    Hej!

    Var gärna med i omröstningen på min blogg och rösta fram ditt favoritporträtt! 🙂
    http://creativelines.blogg.se/2011/july/omrostning.html

    Mvh Cecilia

Kommentera

