Jag recenserar min mammas räkningar

Genom en serie skarpa inlägg så har jag kommit att ta mig själv på allt större allvar. Efter att ett inlägg hamnade på Second opinion blev jag stöddig och det hela gick så långt att jag för midsommarsällskapet presenterade mig som granskande journalist. -Det har jag blivit genom uppvisad reell kompetens, sa jag. Jag känner inte att min omgivning fullt ut respekterar mig i min nya roll, men man får stå på sig. Detta irrbloss till blogg har hursomhelst nu fått ett mål och en mening. Som den granskande journalist jag nyss blev så ska jag analysera samhällskroppen och vara en nagel i ögat på makteliten, tills jag tröttnar på det. Idag fokuserar analysen på räkningar.

När folk pratar om sina räkningar så sker det ofta i negativa ordalag. Jättetråkigt tycker jag. Räkningarnas budskap att vi ska betala för sådant som vi hittat på och kanske för annat som vi tänker göra borde ju få oss att känna oss levande. Det faktum att alla som inte är djur, barn eller döda får räkningar ibland gör att vi kan se oss som en del av något större när de dimper ner. Jag tycker att vi är skyldiga dem lite återkoppling, de människor och maskiner som ansträngt sig så för att fylla i alla de där siffrorna, skriva ut pappret och stoppa räkningen i kuvert för att det ska komma hem till oss. I min splitter nya roll som grävande journalist så är det därför med stor iver som jag ger mig i kast med att kritiskt granska räkningarnas utformning. Är de fina? På vilket sätt då? För att det inte ska bli tråkig stämning så utgår jag från ett salutogent perspektiv i enlighet med Antonovskys teser om vad det nu var.

Jag sköter min mammas räkningar. De är inte så värst många så jag tycker att de passar bra för ett pilotprojekt. Månadens skörd omfattade bara fyra och så en som man kunde betala om man ville. Jag väntade och väntade på en från Telia också, men förgäves skulle det visa sig. Vi får hålla oss en månad till.

Först ut är Apoteket AB, som dessvärre utmärker sig negativt. Denna räkning är renodlat svartvit och har inga hål i sidan. Bokstäverna är av den vanliga sorten och erbjuder inga överraskningar. Det finns överhuvudtaget inget roligt med den förutom kanske ändå ett litet plus för den roliga pilen i x:et i PayEx. I kraft av detta så kravlar Apoteket ABs räkning upp till 2 kemikalieburkar av 5.

Kalmarhem har en djärv grågrön färgton, och ett fett K i ett hus utgör symbol på räkningen. Det är tufft, samtidigt som vi 2011 kan irritera oss på denna överdrivet heteronormativa symbolik. I övrigt är räkningen ganska ointressant och jag tycker inte om att de använder ordet fakturadatum i sidhuvudet. Det är ett fan så fult ord. 2,5 kemikalieburkar, mer blir det inte från mig idag.

Lite bättre lyckas Kalmar kommun. Hål i sidan är verkligen uppskattat och deras omsorg därvidlag får mig att känna mig utvald. Räkningens ljusblå färgton lånar i och för sig mer än vad som kanske kan anses lovligt från Nordeas klassiska design, men för detta kompenseras vi mer än väl genom de rundade hörnen i rutan som omger själva kostnadshistoriken. Dessutom framgår det att räkningen satts ihop av en som heter Lisbeth. Det känns mysigt och lite som att vi är vänner. 3,5 kemikalieburkar tack vare detta fina inslag.

ICA Banken AB har lagt en härlig EAN-kod längst upp. Det känns modernt och fräscht. Däremot tycker jag inte om själva särskrivningen mellan ICA och Banken. Kan de inte svenska så kan de kanske inte räkna heller, tänker jag. Hursomhelst så vägs detta upp av de läckra rosa fälten på varannan rad i kostnadshistoriken, ett pedagogiskt och progressivt grepp som för tankarna till Vivenne Westwoods klädbutik på Kings Road i 1970-talets London. Farligt, extremt och vågat. Det måste naturligtvis belönas: 4 kemikalieburkar.

Den bästa av alla räkningar var dock den valfria. PostkodLotteriet har valt ett personligt anslag, inte minst genom greppet att bjuda in och locka med miljoner, och att därtill tilltala mottagaren med förnamn. Det formligen strålar människovärme ur brevet. De flesta vet ju inte ens om vad min mamma har för andranamn, men PostkodLotteriet lyfter fram det på ett fantastiskt fint sätt. Utöver detta så finns en jättegullig bild på Rickard Sjöberg där han håller i badbollar, och man får hans autograf i färg. Och den pikanta detaljen med roligt typsnitt i själva anmälningskolumnen är pricken över i:et. Min sambo har varit och köpt en ram, för det är på vardagsrumsväggen som denna pärla hör hemma. Underbart. 5 kemikalieburkar, naturligtvis.

Du kanske inte tycker att min granskning var så skarp, men det är så jag jobbar. Jag gör en förutsättningslös analys och om någon har gjort något bra så måste man vara storsint och kunna lyfta fram det också. Det är en av de saker som utmärker den riktigt skicklige journalisten, och betänk att jag bara haft yrkestiteln i ett inlägg.

Nu är det en månad kvar till nästa omgång räkningar. Jag kan knappt bärga mig. Avslutningsvis firar vi PostkodLotteriet med lite glad musik.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag recenserar min mammas räkningar

  1. Cats skriver:

    Jag fick en räkning som inte gällde mig utan Fritz, Fridolf och Donna. Räkningen var från Agria på 2675 kronor. Fridolf har satt ett lerigt tassavtryck på räkningen.Det tolkar jag som ett godkännande av fakturan. Antar att han är talesman för Donna och Fritz också. Han brukar trycka på enterknappen också, men det tas från mitt konto. Visst är det kul att betala skatt sa Mona Sahlin och det gäller väl räkningar med. Räkningen från Telia gillade jag inte och vilken ful ny logga och vad kostar det inte när ett företag byter logga. Undrar om nya loggan tas ut på fakturan som blev ovanligt hög?

Kommentera

