Kemimannens fågelskådarskola, del 1

Som den flitige läsaren av denna blogg vet så tittar jag efter fåglar ibland. Jag är inte så jättebra på det, men jag tycker att det är roligt. Jag har övat på att se skillnad på olika arter och jag har övat på fågelsång och på så vis kan jag ibland artbestämma fåglarna. Allra bäst på artbestämning är jag när någon annan gör det åt mig.

Det faktum att mina erfarenheter inte sträcker sig så många år tillbaka i tiden har fördelen att jag har fågelskådningens grunder i färskt minne. Du som är helt okunnig borde därför kunna ha nytta av några elementära råd. Därför tänkte jag starta en fågelskådarskola, och idag blir det del 1. Fler delar blir det bara om jag kommer på något viktigt senare. Det känns mättat redan nu.

Hur man vet att man sett en viss fågel

Här ser ni en silkeshäger. Den ser ut precis så här.

I Kalmartrakten har det nu under en veckas tid funnits en väldigt ovanlig häger, en så kallad silkeshäger. Den hör inte hemma här i Sverige egentligen utan bor långt söderut. Någon enstaka fågel har dock fel på kompassen och flyger för långt norrut. Den vi har här är alltså lite att betrakta som en hägrarnas Columbus. Men nog om det. Det jag tänkte att vi skulle öva oss på idag är att hur man kan skilja på att se en silkeshäger och att inte se en silkeshäger. Det är lite Magritte över uppgiften, skulle man kunna säga.

Till höger ser du en silkeshäger. Det är inte jag som tagit bilden. Man kan veta detta säkert eftersom bilden har perfekt skärpa. Ett annat säkert tecken på att jag inte tagit bilden är att jag inte har lyckats ta något foto på silkeshäger, eftersom den inte var där i Kalmartrakten när jag letade. Jag har varit och letat tre gånger. Varje gång när jag kommer dit så är den borta. Varje gång när jag inte är där så är den synlig, precis vid vägen. Jättebra fotoläge. Men är den i vasskanten vid pölen bredvid vägen?

Ser ni någon häger? I så fall är ni inte godkända på del 1.

Nej, av fotot som jag har tagit här till vänster framgår att där inte finns någon silkeshäger. Den är borta. Och det här är en jätteviktig poäng med fågelskådning, att veta det.

Det finns ju andra fåglar i vassen, men även om du tycker att de är fina så får du inte döpa dem till silkeshägrar, för det är bara fåglar som ser ut som den där ovan som är silkeshägrar. Det fel du då begår är samma som om du har en vän som heter Helena, som du bestämmer träff med på stan. Så kommer inte Helena. Då kan du ju inte ta någon helt annan person, som exempelvis en Lennart, och säga att han är Helena. Jag hoppas verkligen att du fattar detta, annars kan jag inte godkänna dig på den här kursen.

En annan sak som är viktig är att inte bli arg och eländig för att man inte ha fått se den fågel man ville se, att inte hitta på svärord som inbegriper hägern ifråga, för fåglar är inte ondsinta i den meningen att de vet att det är just du som är där. De bedriver inte någon vendetta mot dig och din familj som går ut på att du inte ska få se den. Trodde du att det var en episod i Gudfadern kanske? Den säger inga svärord till dig och då tycker inte jag att du ska vara sämre. Öknamn som ”förbannade pisshäger” i bilen hem är till exempel helt opåkallade och jag ser helst att du undviker dem.

Det var allt för den här gången.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, foto och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kemimannens fågelskådarskola, del 1

  1. mariafoto skriver:

    Hmmmm anar man en liten, liten ilska i det du skriver??:) Inte är du väl bitter?? Silkeshägern kommer nog fram ska du se, och då får du skryta om det istället.. Du har ju så ofta tur när det gäller läckra fåglar, så jag är inte ett dugg orolig att du skulle missa den. Bit ihop, eller helt enkelt bosätt dig där i dikeskanten med kameran.. kramar

  2. Wayne Nilsson skriver:

    Om fågelskådning är så här lätt tycker jag nog att vi ligger på en likvärdig nivå inom ämnet. Det är kunskaperna inom kemi och fåglar som vi delar, du och jag.

  3. Ping: Kemimannens fågelskådarskola, del 2 | Kemimannen 2.0

Kommentera

