Skåune, Skåune, Skåune, skåuneyr på staun

-Är han från Skåune, Magnus Uggla? frågade min sjuårige lille brorson, på besök över helgen ända från Jöttebörj. Hans 21-årige storebror, som också var med, hade spelat från mobilen för honom på tåget, och det var ju den låten: ”-Lätt Skåune, skåune, skåune, skåune skåuneyr på staun”.

Klart som fan att Uggla är från Skåune. Det hör man ju att han inte är härifrån, och han är inte från Jöttebörj. Det hade ju barnens storstadskusiner vetat.

Alltså, jag vet inte.

Magnus Uggla sjunger ofta fåniga texter. De handlar om att vara kung kung kung i baren, att räkna upp till 100 och sånt där och det är lite tramsigt och gapigt. Det lät bättre när orden kom ur en sjuårings mun:  ”Se’n var det tack och hej, nästa tjej”. Min sambo ringde sedan till Lill-Magnus Ugglas mamma och förvarnade om hans nya fäbless för att ropa ”I stan så ger vi järnet, och vi bangar inte för nåt” med mera. Vi är oskyldiga, var innebörden. I stort sett korrekt, tycker jag. Det enda jag gjorde var ju att hjälpa till att fylla ut en del textpassager. Det är viktigt att det blir rätt, annars vet man inte hur det kan gå.

Vi har även övat på att äta godsaker och att vara uppe för sent. 21-åringen kunde i och för sig detta redan. Det var både trevligt och lärorikt. Förutom släktbesöket har dock helgen inneburit ett par besvikelser, både på sport- och djurfronten. Dessutom har jag upptäckt några kunskapsluckor hos mig själv, som att Moçambique har ett skjutvapen på sin flagga, samt ett par andra grejer som jag kan ännu sämre. Jag får återkomma om detta för det känns som om det behöver mogna. Vi avrundar med lite Magnus Uggla från den tiden när det var lite stil på honom. Den engelska alltså.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, språk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

