Jag summerar mitt känsloliv den åttonde juni

Hej dagbok!

Vart är jag på väg egentligen?

Inom mig är känslorna motstridiga och komplexa. Är jag lycklig? Är jag det? Och om jag är lycklig, hur lycklig är jag i så fall på en skala från 1-10? Det händer ju saker hela tiden så det är svårt att räkna ut ett genomsnitt. På pluskontot har vi att sophämtarna hälsade glatt på mig i helgen. I dag hade de dessutom varit och bytt ut det av sopor fulla och spruckna sopkärlet utan att det var en sophämtardag och utan att vi bett dem. Denna sophämtningssamaritupplevelse gjorde mig alldeles uppspelt av glädje. Jag tackade till och med grannen.

Framgången behövdes eftersom jag precis höll på att kravla mig ur en djup psyksvacka, för igår var jag på en pub-sammankomst. Vi drack öl och pratade, som allvarliga människor gör, och så skulle det vara lite skojigt och då hade vi frågesport. Jag gillar frågesport, men nu vann jag inte den här orättvisa skitfrågesporten. Jag höll god min på pubben men på bussen hem grät jag i tysthet medan jag bet mig i vänster knytnäve. Sedan gick ju fotbollen bra så jag kunde trots allt sova, om än oroligt.

Gratis är gott

Men så idag: 1) soptunnan, mitt livs möjligen enskilt mest lyckosamma ögonblick – som att vinna en miljöbil på Bingo-Lotto. Lägg därtill 2) ett nytt fågelkryss i kväll, en busksångare, och så 3) skitmycket gratis jordgubbar, en hel jävla kasse.

Ändå är inte allt frid och fröjd. Jag har försökt jogga några gånger, men det går inte bra. Det går långsamt. Kroppen wobblar på spåret och jag kommer i självsvängning. Londonolympiaden börjar kännas fjärran. Dessutom har jag kommit på att något i mitt liv fattas mig. När jag var liten så körde många gamlingar med att upprepa subjekt och predikat i slutet av meningarna, så de gjorde. Jag retade mig mycket på detta, för det är ju så onödigt, så det är. Men ingen säger på det viset längre. Det känns lite tomt, som ett hål i mig, ungefär som när de bytte ut den lilla bandybollen till en större så att den syntes i teven. Då kunde man inte beklaga sig över det längre, så man inte kunde. Och det kan jag inte om det här heller längre nu, så jag inte kan. Jag vet inte. Kanske är det bra. Kanske inte, så det kanske inte är.

Nu har jag vänt ut och in på mig själv, vridit och fläkt ut mina innersta känslor i bloggen för att få klart för mig: Är jag lycklig? På grund av ny soptunna och gratis jordgubbar så är ändå svaret givet. Jag känner mig ungefär så här:

Hejdå dagbok.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Jag summerar mitt känsloliv den åttonde juni

  1. Drillemor skriver:

    Haha! Jag åkte linje 666 till och från skolan under hela åk 8 och 9! Rätt fantastiskt att bussbolaget vågade döpa linjen till detta (även om det faktiskt är mycket passande).
    Hm… så, om jag ska döma utifrån klippet så är du…. eh… hm… äsch. Jordgubbar är gott.

  2. Stina skriver:

    Jag tycker du verkar glad för det mesta, Håkan. Men jag vet av egen erfarenhet att det inte nödvändigtvis är kopplat till vad som egentligen pågår i skallen. Speciellt efter en förlorad frågesport. Men jag skulle bli direkt orolig om du betedde dig som i klippet. Låt oss hoppas att du kan hejda dig till efter 9/9 i så fall. För mig är du i alla fall en hel-reko människa som alltid ställer upp, oavsett om du tycker du är uppsnurrad eller inte! Förresten känner jag ett par personer som pratar på det där sättet, så de gör. De är trevliga, men språkbruket blir ganska irriterande, så det blir. Jag rekommenderar det inte, så jag inte gör.

  3. Barbro skriver:

    Gläds över segern i fotboll 5-0 till Sverige. Jag är numera inte den som tittar på fotbooll, men vilken underhållning. Jag kommer inte så ofta in och läser din blogg eller andras den här årstiden för det finns mycket att göra så här års.

  4. Barbro Weismann skriver:

    Tack för din kommentar i min blogg. Snart får du sommarlov och ta tillvara tiden på bästa sätt.

  5. Barbro Weismann skriver:

    Tack för din kommentar i min blogg. Snart får du sommarlov och ta tillvara tiden på bästa sätt. Ta av dig skorna och dansa naken på ängen och njut av livet.

Kommentera

