Några förslag på alternativt nationaldagsfirande

Nu när jag skriver det här så har ju nationaldagen redan varit. Det är ju ett nytt påfund som vi bara haft sedan 2005. Innan dess hette den Svenska Flaggans Dag och var helt meningslös. När det bestämdes att vi skulle få en ny helgdag så kände politikerna att de måste ta bort någon annan, för vi kan ju inte bara gå runt och fira veckorna igenom. Det måste man ju förstå. Då rök Annandag Pingst. Jag fattade aldrig vad man skulle göra på annandag pingst förutom att vara ledig, eftersom jag inte är religiös, men möjligen var det tungomålstalartider.

Det kan man ju lika gärna göra på lördagen. Jag har alls inget emot tungomålstalande, för även om det ser lite konstigt ut så påminner ju kroppsspråket om en tidig Cramps-konsert och är charmigt på så vis.

Många tycker att det känns fint och speciellt att fira Nationaldagen. Kungen håller tal och vi viftar med flaggor. Det är trevligt. En del tycker precis tvärtom, för de kanske tycker att nationalstater är dumheter, eller de kanske känner sig alldeles för patriotiska när de viftar med flaggor, eller de kanske tycker att det är slöseri med allmänna medel, eller tycker att det är typ ett töntigt pöbelfirande (artistiskt omskrivet). Andra är liksom jag själv glada över en ledig solig dag, men inte särskilt bekymrade över vilken dag det är. Sverige på många vis är ett land att fira men jag sköter det där under fotbollslandskamper och dylikt. Det känns genomtänkt.

Men idag tänkte jag på de nationaldagsarga. Jag tänker på dig som retar dig på flaggviftandet och tycker att Svenska Flaggans dag var tillräckligt, om ens den var motiverad. För oavsett vad du tycker så är det här en helgdag, och något vettigt bör du göra av den i stället för att hänga läpp och beklaga dig. Här har du några förslag på vad 6 juni skulle kunna betyda för dig:

Memorial Day hålls idag i Sydkorea, till minne av stupade i Koreakriget. I USA är det National Huntington’s Disease Awareness Day. Du skulle till exempel kunna spela Woody Guthrie-låtar dagen igenom för att uppmärksamma grannskapet om den saken. I Queensland, Australien firas den fyndigt benämnda Queensland Day till minnet av tillkomsten av en viss australiensisk stat; vilken berättar jag inte. I Bolivia firas Lärarnas dag, och även om jag är en fejklärare utan den nödvändiga pedagogiken så kände jag själv att jag ville fira den lite spontant sådär med ett par Feynman-klipp. Det var väl i Brasilien han höll till i några år i och för sig. Nära nog tycker jag.

Reach out, I'll be there

Du kan också fira folks födelsedagar. Wikipedia anger en hel radda, men jag har gjort ett urval för att livet inte ska vara för svårt för dig på din alternativa nationaldag: Levi Stubbs (1936), den gamle Four Tops-sångaren, men han är ju död och det kanske du inte tycker är så kul att fira? En av de Nobelprisgivna forskarna bakom C60, buckminsterfulleren, föddes också den här dagen, men Richard Smalley (1943) är död han också dessvärre. Burken lever däremot, och Freddie Kruegermannen Robert Englund också. Slayers basis Tom Araya lever också, men om honom vet jag inte ett skit så det skulle kännas krystat med en Arayadag. Höll också på att glömma: Calle Jularbo föddes den 6/6 1893. Om du är lagd åt det hållet så kan du ta fram dragspelet och knätofsarna, men då är du ju halvvägs där för den rediga dagen.

Själv kör jag på med Levi Stubbs-dagen, fast med Billy Bragg. Hyllningarna får inte gå till överdrift. Det vore ju obehagligt.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, historia, Nyheter, religion och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Några förslag på alternativt nationaldagsfirande

  1. Drillemor skriver:

    Obehagligt nog känner jag tveklöst till mest om Jularbo bland födelsedagarna.

    En incident från dagen: var med min fejna musikkår och hade marsch och konsert för en massa högtidligt folk. Åkte på hemvägen förbi en massa flaggstänger med hissade flaggor och funderade ett kort tag på vad det var man firade idag. Men det säger kanske mer om mig än om dagen i sig. Hm…

  2. mariafoto skriver:

    hmm jag firade inget av ovanstående.. Vi har vår bröllopsdag då, så det känns mer vettigt att fira det. Och fira, det måste man ju- oavsett vad! Lediga dagar det gillar man! kramar

Kommentera

