Vad gör finska män attraktiva? Är det den rakade bröstkorgen eller spriten?

En av de märkligaste forskningsrapporter som jag läst på sistone är följande finska undersökning. Varför? Jo, den har det där lilla extra som gör den minnesvärd, och finns att hitta i fulltext på nätet för den som vill fördjupa sig, men en kortversion kommer här av:

M.J. Rantala, M. Pölkki, L.M. Rantala. Preference for human male body hair changes across the menstrual cycle and menopause. Behavioral Ecology (2010), doi: 10.1093/beheco/arp206

I den här studien valdes 20 håriga finska män i åldern 20-32 år ut. De fotograferades i bara kalsingarna, och fick sedan raka av sig kroppsbehåringen för att därefter fotograferas igen i samma pose. Därefter fick 552 kvinnor titta på bilderna och säga om de fann dem attraktiva eller ej, men det var inte vilka kvinnor som helst som fick vara med. Svar från endast 299 kvinnor användes i den statistiska analysen, eftersom första och andra generationens invandrare, homosexuella, bisexuella och kvinnor som hade oregelbunden menstruationscykel eller som åt p-piller exkluderades. Åldersspridningen för de 299 kvinnorna var 15-69 år.

Det hela gick till så att kvinnorna fick välja ett foto i varje före- och efter-par; antingen behårat eller rakat. Andelen i procent som valdes av respektive kategori blev resultatet för varje kvinna.

Behåring ratas av fertila finskor

De kvinnor som passerat klimakteriet valde till 60% foton med håriga bröst medan siffran bland de fertila kvinnorna var endast 35%. Bland de fertila kvinnorna så valde gravida kvinnor till 40% foton av håriga bröst och ungefär samma siffra gällde övriga fertila under perioder av menstruationscykeln då chansen till befruktning var låg. Under ”högrisk-veckan” (eller hur man nu ska uttrycka det) så valdes dock endast 30% av motiven med håriga bröst.

Du undrar kanske om studien gick rätt till på så vis att kvinnorna inte kunde påverka varandra och allt möjligt annat som man kan klanta till en undersökning med? Det vet jag inte. Jag blev så provocerad av fotona på muskulösa bringor i arbetet att jag inte kunde koncentrera mig på texten riktigt. Och eftersom jag själv låg utanför åldersintervallet av de män som studerats så törs jag ändå inte extrapolera resultaten till att gälla mig själv. Och för övrigt spelar det mindre roll. Det växer ju lik förbannat inget där på mig.

Arbetet innehåller en längre harang om vad resultaten betyder ur ett evolutionärt perspektiv. Det är ju för all del vara intressant, även om nog ska vara försiktig med att förklara mänskligheten utifrån 40 foton. Men det var inte därför jag valde att berätta om det här. Skälet var i stället en passage i metoddelen, som jag aldrig sett förut:

The men received a bottle of Koskenkorva vodka (Alko, Rajamäki, Finland) (0.33 l) to compensate for the loss of their trunk hair and time.

Detta möjliggör ju faktiskt en alternativ slutsats, som forskarna förbisett: En flaska Koskenkorva gör finska män mer attraktiva (åtminstone i bröstkorgshöjd). Ledsen IOGT-NTO, men data ljuger inte.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i genus, vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad gör finska män attraktiva? Är det den rakade bröstkorgen eller spriten?

  1. Stina skriver:

    Hahaha, du är ju bara för rolig! Och den där bilden… Inte nån direkt turn-on för min del 🙂

Kommentera

