Jag tävlar två fulsnygga fiskar mot varann: Humpback anglerfish vs Louisiana pancake batfish

Fräck

När jag var liten så hade jag ett gäng samlarbilder med fiskar från djuphavsgravarna. De såg skitkonstiga ut. En del av arterna var påhittade tror jag, men Humpback anglerfish [Melanocetus johnsonii], eller Black Devil, som den också kallas, var på riktigt, och den fräckaste av dem. Jag vet inte vad den heter på svenska, och det kan kvitta eftersom den ändå inte bor här utan söderut. Dessutom bor den djupt, ett par tusen meter ner i havet.

Du ska inte vara taskig mot den här karpfisken för att den är ful, för i mörkret finns inget utseende. Detta faktum var min smala lycka på krogen en gång i tiden, och det är inte otänkbart att du själv någon gång har haft nytta av samma fenomen. Dessutom kan fisken flera trick som du bara kan drömma om. Den är köttätare, och det kanske i och för sig du också är, men fiskens vässade tänder är mycket grymmare än människotänder, och dessutom har den ett självlysande fiskespö som den kan skicka ut framför käften och vifta med. Då kommer korkade små rovfiskar och tror att det serveras mat men i stället blir de uppätna av den svarta djävulen. Så det är en cool fisk, som kan bli stor som the small people, 1 meter lång och 50 kg. Den är min favoritfisk tror jag.

Stäng munnen. Det ser ointelligent och slappt ut att ha den öppen hela tiden.

Men en utmanare har dykt upp i form av Louisiana Pancake batfish [Halieutichtys intermedius] som just nu skulle kunna vara jätteglad eftersom den vunnit pris. Den upptäcktes nämligen så sent som ifjol, utanför Arizonas kust, där den troligen bor på cirka 400 meters djup. Jag skriver kanske och troligen hela tiden, eftersom man är lite osäker på om den finns längre. Dess utbredningsområde sammanfaller nämligen med BP-oljeläckan och den kan därför ha blivit utrotad i samma veva som den upptäcktes. Men det vet vi inte och låt oss tro att den finns, och i så fall kan den glädja sig åt att ha blivit utsedd till årets djur-upptäckt av International Institute for Species Exploration vid Arizona State University. Stort grattis.

Även denna fisk förtjänar vår respekt eftersom den har bukfenor som den kan använda till att hoppa runt på bottnen med. Där lever den på små ryggradslösa djur som den lockar till sig via någon kemikalie som den utsöndrar. För detta ger jag ett särkilt plus. Och ryggradslösa kan gott ha det, tycker jag. Vågar man inte stå för sina åsikter på havsbotten så förtjänar man inte bättre. Det enda dåliga med pannkaksfisken förutom att den kanske är utdöd är att den inte är så stor. Den är inte större än en CD-skiva och det går inte att komma ifrån att det är en svaghet i jämförelse med den svarta djävulen. Därför kommer den bara tvåa i den här tävlingen. Men det är ju också ganska bra.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag tävlar två fulsnygga fiskar mot varann: Humpback anglerfish vs Louisiana pancake batfish

  1. Kaylee skriver:

    Kul att läsa om nya upptäckter! Skrev ju också om en relativ ”nyfunnen” fiskart, men den var betydligt sötare. ; )
    Låt oss hoppas att pannkaksfisken finns kvar för framtida generationer att förundras över också!

  2. Cecilia skriver:

    Hej 🙂 Häftiga fiskar! Fast jag skulle nog dock inte vilja träffa på någon av dom.
    //Cecilia
    http://www.creativelines.blogg.se

Kommentera

