Ottenby: svartbent strandpipare, kalla vindar och blåskimrande fjädrar

04.15 gick jag upp. Det är tidigt det. Jag hade tjatat till mig en plats i lärarbilen till den Ottenbyexkursion som ingår i universitetets årliga fågelkurs. Jag gick ju kursen själv ifjol men föreslog att jag kunde följa med i år som gratis-assistent. ”Jag kan ju bära kikare och så”. Det fick jag. Bilen kom och plockade upp mig och en omsorgsfullt silvertejpad tubkikare kl 05.10. Vi var i Ottenby strax efter 06.00.

Det blåste som fan. Fågelskådandet styrdes ganska mycket av möjligheterna att hitta lä.

Nej, den här bilden har inte jag tagit. Den har ju skärpa.

Men det började bra. Varje år kommer en svartbent strandpipare till Ottenby, ett av mycket få exemplar som håller till i Sverige. Jag har försökt få syn på den där fågeln säkert 5-6 gånger utan att lyckats. Nu ställde vi upp tubkikarna norrut mot Fyrvägen, eller rättare sagt öster om den. Där fanns i tuben nu både hane och hona av svartbent strandpipare. Någon hade sett att de parade sig, och låt oss hoppas det. Jag såg inget, men småfåglar klarar av sitt samkväm ungefär lika snabbt som en tackling i Champions League-finalen, så vi får se. Sannolikt pågår alltså häckning av svartbent strandpipare i Ottenby för första gången på flera år, och förutom möjligen i Skanör, så misstänker jag att det är den enda konstaterade i landet i år. Fräck start på skådningen, och alltså ett nytt kryss för mig. Förutom dessa fåglar sågs bland annat roskarl längs med fyrvägen.

Gulärla

Men det var kallt och blåsigt och skådningen mot Västrevet var rätt plågsam, även om vi fick se kustpipare, skärfläckor och snatterand på schysst håll. Ganska dåligt med vadare var det, och vi gick istället och gömde oss först bakom muséet och sedan bakom Naturum, för att få vindskydd. Vi letade efter den citronärla som hänger ihop med en gulärla där. Jag hittade ingen den här gången, men någon i gruppen lyckades. Däremot satt gulärlan och softade på staketet utanför Naturum (se bilden till höger). Jag fotograferade även snatterand, men resultatet blev ännu värre än för gulärlan, så jag hänvisar till albumet om du vill titta på den. Några gubbar bredvid mig påstod att de såg en småsnäppa långt ut bland en massa kärrsnäppor, men hur jag än tittade så kunde jag inte skilja ut den där lilla fågeln bland alla svartbukar. Däremot stod sammanlagt fem kustsnäppor på rad, som röda bollar, på hyggligt avstånd. I söder fiskade småtärna intensivt, och ett tjugotal grå- och knubbsälar låg och latade sig på stenarna. De gnäller inte över lite vind.

Fikasugen kaja

08.30 så var det dags för fika, och solen hade krupit fram, även om vindstyrkan var den samma. Under tiden kikade jag lite efter citronärlan utan framgång, några hämplingar flög omkring, och jag hade en kaja som nyfiken besökare. Därefter var det dags för visning av ringmärkningen, fyrträdgården och de olika fällor som ringmärkarna använder.

Det här var inte någon lysande fångstdag på grund av vinden, men en hussvala hade fastnat i nätet, och den togs in för ringmärkning. Hussvalan, med sin svarta fjäderdräkt, skimrade blå på ryggen utan att ha ett endaste blått färgpigment, ett fenomen kallat irisering, som jag skrivit om tidigare.

Rörsångare, tror jag. Eller kärrsångare.

Lite tur hade vi inne i fågelstationen, eftersom både rör- och kärrsångare fanns inne för märkning. De är så lika varann de där två att det är meningslöst att visa fler än en av dem här. Jag tog förstås en massa bilder, eftersom jag inte tidigare lyckats fånga rörsångare på bild. Dessvärre rörde jag ju till fotona i efterhand så att jag nu inte är 100% säker på om det är rörsångaren eller kärrsångaren som sitter här till vänster.

Trädgårdssångare är en annan art som jag aldrig tidigare lyckats få på bild. Det är ju lite fuskigt att fotografera en fasthållen fågel, men vadå, annars lyckas jag ju aldrig få till någon skärpa. Det här är en grå fågel med pladdrig sång. Lite tråkig tycker vissa, och det är därför den fått det latinska namnet Sylvia borin, antog den vitsige ringmärkaren. Så här väl ser man den aldrig annars eftersom den brukar sitta gömd i buskagen.

Sedan blev det långpromenad i Södra Lunden. Massor av härmsångare kantade vägen, och en hel del annat förstås (som en enkelbeckasin på Schäferiängarna på nära håll), men inte någon mindre flugsnappare, och ingen sommargylling, som jag hoppats på.

Vi körde norrut, och gjorde ett stopp i Össby, för att studenterna skulle ha något test på fågelsång. Eftersom jag inte deltog i kursen fick jag vila. Jag lade mig på rygg och lät tankarna fladdra iväg och rätt vad det var så sov jag tydligen. När jag vaknade till så hade kanske fem minuter förflutit, jag hörde gärdsmyg klart och tydligt och skulle just ropa till de andra när jag lyckades hindra mig, då jag insåg att gärdsmygens drill var ett av de läten som ingick i själva examinationen. Jag var en tiondels sekund från att göra en modern klassiker, som jag säkert skulle bli påmind om fram till pensioneringen annars. Som när mormor somnade på Bingo och skrek just Bingo när någon knuffade till henne för att hon skulle vakna.

Vi for därefter vidare till Seby läge, för att om möjligt få syn på tereksnäppan, men det gick inte alls vägen. Det var som om alla fåglar blåst bort från stranden. Vidare norrut längs östra vägen sågs en ängshök från nära håll. Jag tog genast upp kameran och fipplade med

Det var en ängshök, jag lovar

fokusering och zoom och när jag väl var redo att fotografera så var fågeln nästan borta. Det är inte så lätt att få till en bra bild på en flygande rovfågel och att motivet ser ut som smuts på objektivet, som i det här fallet, är det förväntade utfallet. Vi stannade därefter till vid Triberga (som de vita storkarna hunnit lämna), och därefter Stenåsa en kortis och tog därefter vägen via Möckelmossen, där aftonfalk hade setts, men vid det här laget, 15.30, var vi rätt trötta och ville hellre hem. Jag lyckades hålla mig vaken genom CL-finalen, men därefter somnade jag ovaggad.

Jag missade fyra arter som sågs av andra i gruppen: citronärla, ormvråk, prutgås och en sträckande storlom. Det går ju inte att undvika. 81 arter lyckades jag ändå få se eller höra, men den riktigt stora prestationen är ju att göra en heldag i Ottenby utan att lyckas få syn på en enda blåmes, rödhake eller ärtsångare. Vi dippade ju faktiskt dippade på ett antal udda arter som jag haft förhoppningar på men jag är ändå nöjd med utdelningen: björktrast, bofink, brun kärrhök, ejder, enkelbeckasin, fasan, fiskmås, gransångare, gravand, grågås, gråsparv, gråtrut, gräsand, grönfink, gulsparv, gulärla, gök, halsbandsflugsnappare, havstrut, hussvala, hämpling, härmsångare, kaja, kanadagås, knipa, knölsvan, koltrast, korp, kråka, kustpipare, kuststnäppa, kärrsnäppa, kärrsångare, ladusvala, lövsångare, näktergal, pilfink, ringduva, roskarl, rödbena, rödspov, rödstjärt, rörsångare, silltrut, silvertärna, skata, skedand, skrattmås, skärfläcka, småskrake, småtärna, snatterand, sothöna, stare, steglits, stenskvätta, storskarv, storskrake, storspov, strandskata, större hackspett, större strandpipare, svartbent strandpipare, svarthätta, svartvit flugsnappare, sånglärka, sädesärla, sävsparv, talgoxe, taltrast, tamduva, tofsvipa, tornseglare, trana, trädpiplärka, trädgårdssångare, törnsångare, vigg, vitkindad gås, årta och ängshök. Ytterst få är de gånger då jag har sett fler fågelarter än så på en och samma dag.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, foto och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ottenby: svartbent strandpipare, kalla vindar och blåskimrande fjädrar

  1. mariafoto skriver:

    Underbart att få se och höra så många olika fåglar. Fina bilder blev det också. kramar

    • Håkan skriver:

      Ursäkta mitt sena svar på din kommentar.
      Ja, Ottenby är ett fantastiskt ställe, även om det ofta är blåsigt där. Skulle gärna åka dit oftare, men man måste vara beredd att lägga en halvdag och det är ju inte alltid som den tiden finns.

Kommentera

