Pokalen verkar längta hem

Jag längtar hem

Igår var vi och såg Kalmar spöa AIK. Bortalaget höll mycket i bollen, men trots ett par tekniska Bangura-bröder med snygga nedtagningar så lyckades de inte pricka mål. Och då får man inga poäng. För KFF trillar resutaten in långt bättre än vad jag hade gissat inför säsongen, och det har fått mig att tänka. Kan pokalen ha en själ och en vilja? Var vill den i så fall vara?

Jamen stäng munnen. Så svårt är det inte att lista ut. 2009 vann AIK, och mitt ibland alla trängselavgifter fick den stå där inglasad bland goodie-bags och börsmäklare, livrädd för att få spö av Firman om någon plötsligt skulle få för sig att göra ett utfall. Vintern 2010-2011 var heller ingen bra period för pokalen. Den blev opererad och rensad från invändiga gravyrer, och sedan fastnade den i Malmö nära målvaktsboxaren, bland stillastående möllor, Mårten Gås-måltider och det där sneda huset som skåningar envisas med att skryta över. Nej, bucklan hör hemma i Kalmar. Där kan den slappna av och vara som folk. Och vad beträffar resultatraden så är det något ockult i görningen. Mörka krafter från norr om stan har aktiverats. Och bucklan kunde inte vara gladare. Du undrar varför? OK. Fyra saker som Kalmar erbjöd:

1. Där kunde jag få softa ifred i soffan

2. Jag blev ompysslad

3. Jag slapp glasskåpet och fick eget rum

4. I Kalmar fick jag lära mig nya saker

Fem segrar i rad på kycklingfarmen. Är det en slump? Nej, knappast. Detta är en pokal med en vilja, och ni ser dark ancient forces i aktion: det är en spell from the mojo hands of a Lindsdalare. Vad annars skulle det kunna vara? Och självklart ska vi buffa till kuddarna ordentligt här hemma inför återkomsten av den förlorade metallsonen.

I ljuset av detta så tycker jag att nedanstående sång är lämplig vid Kalmar FFs inmarscher på arenan, i stället för den där nya som skulle vara så bra, men som ju inte var det egentligen, om vi ska vara riktigt ärliga.

Klart slut.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i foto, heminredning, sport och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pokalen verkar längta hem

  1. Stina skriver:

    Såklart han längtar hem! Bara för att påminna honom ska jag byta profilbild på fejjan!

Kommentera

