Rapture: Äntligen får vi svaret på den eviga frågan

Har du räknat rätt den här gången då, Ramanujan?

Det är typiskt mig. Jag hade helt missat att räkenskapens dag är i morgon, den 21 maj. Det är en gubbe som heter Harold Camping som har räknat ut det. Det är inte klokt vad man kan ta reda på med lite matematik egentligen. Om jag förstått allting rätt så är det inte världens undergång, utan bara uppryckandet, eller Rapture, som det mycket coolare engelska uttrycket lyder. Under uppryckandet kommer Jesus tillbaka för att hämta de rättrogna. Har vi tur får vi alltså se Jesus, och dessutom en och annan människa som flyger upp i luften där de sedan förblir. Jag är helt inriktad på att stanna kvar med er andra och vänta in Armageddon, som beräknas ske om fem månader, dvs 21 oktober 2011, om Harold har rätt. Jag stannar gärna, för som jag minns det var det en ganska bra film.

Det finns en och annan anledning till tvivel ändå. Dels bygger ju förutsägelsen på hela den här historian om Gud, som jag själv inte har lyckats anamma, trots att mina föräldrar slängde ut lite tama trevare genom åren. Vidare har Harold en gång tidigare räknat ut att uppryckelsen skulle ske någon gång i september 1994, men han kom senare på att han gjort ett räknefel. Jag kan inte själv matematiken bakom det här, men det är något med Bibeln och kalendrar och lite plus och minus och så blir det då i morgon. Men den som räknat fel en gång kan göra det igen.

Om det nu bara vore bibel-gubbtjyven som stod för den här förutsägelsen så hade jag kunnat slappna av, men nu visar det sig att han vetere sångaren har lagt in ett kodat budskap i sin text. Han försöker säga oss något:

Ilavarslande. Själv blir jag, om förutsägelsen stämmer, kvar i fem månader, men du som har skött dina kort och räknar med att få åka i morgon får inte ta med dig husdjuren. Tråkigt. Och hur blir det nu med lilla vofsegullet? Det finns en öppning. För 1000 kr per husdjur lovar organisationen Eternal Earthbound Pets att ta hand om Karo medan du förlustar dig hos Jesus. De kommer inte att få åka eftersom de är ateister. På så vis köper man djuret fem månader till, men sedan är det oåterkalleligen över. Har du inget husdjur men ändå planerar att åka så sitter du på en massa pengar till ingen nytta. Varför inte lägga dem på något vettigt? Lägg ett bidrag på Faschings rödlätta musche i mustaschkampen, så kan du flyga iväg med gott samvete sedan.

Jag har inga som helst planer på att åka någonstans i morgon, utan ska sitta kvar här och reta upp mig lite ytterligare på den där bibel-gubbtjyven som kommer och stökar till folks kalendrar med sina profetior. Och om du blir kvar med oss otrogna trots att du räknat med annat, häng inte läpp för det. Ta upp en hobby eller nåt.

Ja just det ja. Höll på att glömma. Svaret på frågan är 42.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i ockultism, religion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Rapture: Äntligen får vi svaret på den eviga frågan

  1. Fredrik Ahlgren skriver:

    Nu kör vi. Jag litar på gubben. Precis donerat alla ägodelar och tomma pantburkar, för inte har tar de väl ändå någon pant dit vi ska?

  2. Drillemor skriver:

    Kommer bli sköna månader här nere när de fromma sakerna flyger iväg, tror jag. Let the party begin.

  3. En klar tanke... skriver:

    Tack för en underbart bra blogg, har just hittat den och håller på att kika igenom tidigare inlägg. Du är ett glatt bloss i min något föränderliga tillvaro!

    Angående dagens ämne så trodde jag att jag skulle få vänta på nåt spännande till nån gång under 2012. Det har ju till och med Hollywood förutsett, så det får man väl räkna med att det inträffar. Men jag ska nog hålla ett extra öga på himlen imorgon, får se om jag ser några hämtas! I övrigt är jag helt inne på Drillemors linje; Where’s the party!?

    Tack och trevlig helg!

    • Håkan skriver:

      Tack ska du själv ha!

      Vi får väl leta efter partyt. Drillemor bor på vischan tror jag så det kan bli svårt att hitta.

      • Drillemor skriver:

        Vischan it is; men internet med allt sitt innehåll lär inte tas till himlen så vi kan nog ha lite ettorochnollor-party här!

        (Nu är det förresten lördag. Har inte märkt av några borttappade familjemedlemmar än.)

  4. Fasching skriver:

    Tack! Och efter min gärning denna månad är jag rätt övertygad om att jag drar redan idag, vilket känns lite surt eftersom jag missar alla tiders jätteparty. Om nu en månads välgärning kan väga upp ett helt liv av synd, vi får se helt enkelt.

    • Håkan skriver:

      Du får ge dig ut illa kvickt och skälla ut någon försvarslös eller göra något oanständigt, så att du slipper bli sittande där på ett moln med harpan i famnen.

Kommentera

