Jag reder ut det här med joggning

Jag har ont på lite olika ställen: låren, knäna, hälsenorna, vaderna och ryggslutet, och kanske lite i bröstkorgen också. I övrigt mår jag som en prins. De säger att det är så kallad träningsvärk som jag fått och att det går över. För igår var jag ute och joggade.

Eller joggade förresten. Jag gick en hel del, det ska erkännas, men när jag kom i folks blickfång då joggade jag. Det ser ju illa ut om man går, som om man är otränad och inte orkar, vilket jag i och för sig inte gör. Därutöver är jag mycket viljesvag i spåret, och den minsta kotte kan få mig att stanna till.  Hursomhelst, denna för närområdet så stora begivenhet har haft det goda med sig att den väckte en fundering.

Så här är det: en av mina äldre bröder hade en olycklig matchning av mognadsprocess och det omgivande samhällets musikkultur, som gjorde att han kom i kontakt med mycket dålig musik. Kanhända var han discjockey, eller kände han en discjockey, eller i alla fall var han vakt på ett discotek, eller åtminstone kom han ofta hem med skivor. Så var det ja, och när han kom hem med den här skivan, då var jogging ett känt begrepp i vår landsände:

Det är en riktig skitlåt som han totat ihop den där Göran Rydh. Antagligen blir han jättesårad nu där han sitter och nätjoggar till Internetbanken för att räkna alla digitala pengar.

Jogging, eller joggning, som jag ju borde kalla det, är ett fånigt uttryck och man kan undra hur länge det har hängt med. Vad det betyder vet jag, för det har jag slagit upp på wikipedia. Det är när man rör på benen med en löptakt som understiger 6,2 km/tim. Det är en gubbe som heter Mike Antoniades som har bestämt sig för att det är så. Om man låter den ena foten vara kvar i marken innan den andra slagit i då går man, för övrigt.

Det är ett gammalt uttryck, det där ”to jog”, vars ursprung är lite oklart men som enligt Dictionary of English Etymology, vol 1 är synonymt med ”to shog”, vilket också kan uttryckas som att vara ”on the gog” eller ”agog” som här beskrivs ha betydelsen: ”excited with expectation, jigging with excitement, ready to start in pursuit of an object of desire”. Denna förklaring stämmer mycket illa med min upplevelse av joggning.

Begreppet har flera hundra år på nacken och redan i en av Shakespeares texter från 1593 så förekommer ”jog” (enligt samma wikipediasida som ovan), då med en betydelse som stämmer mer med den ovan beskrivna etymologin än det vi menar idag. Den allmänna användningen av begreppet i betydelsen ”långsam löpning” har nog successivt smugit sig på oss, men det verkar som om vi kan skylla lite på den grupp av nyazeeländare som 1962 kom fram till att deras klubb skulle heta Auckland Jogging Club. Det ska ha varit löptränaren Arthur Lydiard som började köra med det här begreppet, som antagligen lät fräscht och därför smittade av sig på den amerikanske tränaren Bill Bowerman, som släppte en bok med titeln ”Jogging” 1966. När begreppet började användas i Sverige är väl inte alldeles klarlagt, eller i alla fall så lyckades inte jag få någon rätsida på det. Någon gång under 1970-talets första år, i samma veva som Spola Kröken-kampanjen florerade, började av allt att döma jogging-ordet, senare försvenskat till ”joggning” integreras i svenska språket. Sedan kom alltså Göran Rydh och cashade in med sitt monster 1979. Men några elljusslingor kunde man knappast räkna med då.

Mitt stora bekräftelsebehov fick mig att twittra och fejsboka om att jag skulle jogga, kanske som en försäkring om att det faktiskt skulle bli av. Det här fick konsekvensen att Wayne, sådär 40 mil härifrån, tog en sympatirunda. Han sprang fel och blev jagad av paddor. Tur att det inte var jag. Med mitt tempo hade jag aldrig hunnit ifrån dem.

Det firar vi med lite Spencer Davis Group tycker jag. Om den här låten hade hetat ”Keep on jogging” så hade den aldrig funkat:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i historia, sport, språk och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag reder ut det här med joggning

  1. Sonja skriver:

    Låter som electric banana band… varför tipsade du inte om denna till min tränarlista? finns iofs inte på spotify *synd*

Kommentera

