Här sitter jag och jagar upp mig över Benson

De andra är så tokiga. Jag är Benson.

Minns ni den gamla teveserien Benson? Mycket vagt minns jag den. Jag vet inte om jag tyckte att den var bra eller dålig faktiskt. Nu har jag i alla fall tänkt på den serien så då får det bli så att jag berättar lite om den.

Robert Guillaume som spelade Benson i en annan teveserie som hette Lödder, (som jag minns enbart pga en som hette Burt och såg ut som en varg i käften) måste ha varit populär där eftersom han fick en egen serie bara sådär. Men om du är ganska ung kanske du knappt var född när Benson sändes. För den sändes på 1980-talet förstår ni. För dig som är ungdom kommer här ett litet klipp:

Jag tror att Benson hade en betjäntliknande syssla och familjen han jobbade för den var så tokig, förstår ni. Det ser man ju på klippet, som väklien gör oss jete sugena på mer. Benson var förstås smart, medan de andra var dumma i huvudet. Eller det vet jag inte, men jag antar att pappan var det, ity det är brukligt i dylika serier, men troligen inte dottern. Och kan ni tänka er – Benson var förnamnet och inte efternamnet som man ju annars skulle ha kunnat förledas att tro. Om ni nu nödvändigtvis känner att ni behöver förstå vad den här serien handlade om så kan ni ju läsa om det här i stället. Mitt engagemang börjar nämligen tryta nu.

En intressant detalj om Benson är dock att i avsnitt 20, säsong 6, så anslöt en av karaktärerna till Internet, eller ARPANET, som dess föregångare ska ha kallats. DET VAR FÖRSTA GÅNGEN SOM NÅGON I EN TV-SERIE TOG UPP INTERNET, säger wikipedia. Det är visserligen inte viktigt, men för dig som är intresserad av ARPANETs struktur, så framgår det med all önskvärd tydlighet nedan:

Så här ungefär hängde ARPANET ihop 1977. Förutom lite problem där till höger så funkade det bra, tyckte de flesta.

Därmed har vi tömt ut ämnet Benson i den här bloggen, och det kan inte hjälpas men jag tycker synd om er som dragits hit av den lockande titeln och nu hungrar efter mer, så här kommer lite plåster på såren i form av en bild på Burt i Lödder:

Varsågoda.

Under tiden som ni tittat på Burt så har jag hunnit jaga upp mig över att ha lagt ner min själ och så kan vi ändå inte diskutera det här intressanta ämnet så bra eftersom ni kanske inte minns Benson. Om däremot SVT började visa den här serien så fick vi ju veta om den var bra och allt möjligt sånt, och vi kunde få återuppleva den där gången då Internet kom in i vardagsrummen för första gången. Jag kanske inte själv vill se den, men tänk på alla andra som är sugna nu. Så förena er med mig i kampen för detta. Vi röstar om strategin tycker jag:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, nostalgi, omröstning, på TV och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Här sitter jag och jagar upp mig över Benson

  1. Ping: Country längre är jag inte | Kemimannen 2.0

Kommentera

