Jag pysslar lite med ungdomskultur

Påstås svära emellanåt

Jag låtsas inte ens vara ungdom, men jag pratar med unga människor ibland. Det är trevligt eftersom de har så vita tänder som skiner när de skrattar. Om man vill att de unga människorna ska stå kvar och prata så gäller det att ha några bra samtalsämnen, och även om kemi och fågelskådning är väldigt 2011 så kan det vara bra att ha någonting alldeles extra i bakfickan. Detta någonting har jag tänkt ska bli Justin Bieber. Jag ska lära mig allt om honom. Allt. Jag ska säga till dem – visste du att blabla blabla Justin Bieber bla? Så intresserade de kommer att bli.

Bakgrunden är den att jag klockan 20 kom på mig själv med att inte veta något om just Justin Bieber. Jag visste bara att han var en så kallad rock’n’roller som framkallar starka känslor bland ungdomar. Så nu har jag googlat. Det blev till en faktaruta.

Faktaruta

Han jobbar med musik och har olika moves. En låt som han sjunger heter ”Baby” rätt och slätt. Den går ungefär så här:

Baby, baby, baby, oh
Like baby, baby, baby, no
Like baby, baby, baby, oh
I thought you’d always be mine, mine.

Namnet Justin kommer från latinets Iustus som jag tror betyder ungefär rättvis (möjligen rättrogen), vilket jag tycker är bra. Bieber är tyska eller jiddish, men då stavas det Biber. Det betyder bäver, vilket ska tolkas som hårt arbetande. Hårt arbetande och rättvis, det är Iustus Biber det. Vad är det för fel med det? Inget, tycker jag.

Varför är i så fall en del arga på Iustus Biber? För att få klarhet i den frågan så djupintervjuade jag två ungdomar. Den ene sa att Iustus har för ljus röst för att vara sjutton år. Då sa jag att det kunde vara något hormonellt som han inte kan rå för. Den andra jag intervjuade skakade på huvudet utan att svara och stack hemifrån, men inget svar är också ett svar och kan journalister så kan väl jag också svarva ihop något fastän faktaskörden är ringa. Nästa gång så ska jag prata med fyra ungdomar och ge dem biobiljetter för besväret om de stannar en stund. Sedan kallar jag dem för fokusgrupp och så kan jag väl klippa ur några citat av deras babbel och snacka runt med fikonspråk lite så räcker det väl till en hel jävla uppsats, som vi kan sitta och humma tillsammans åt. Nehe, nu for jag iväg lite åt sidan; åter till dagens huvudämne:

1. Han skällde på en person en gång, och sa då fucking. Mycket dåligt tycker jag.

Jag tröttnade på researcharbete när jag kommit så här långt. Jag känner ändå att vi har kommit honom tillräckligt nära in på livet. Nu fattas det bara en sak. Hur låter han?

Låter han så här?

Eller kanske så här?

Man vet inte. Det är en gåta och något som får vänta. Ett inlägg kan inte rymma hur mycket information som helst, herregud. Vad begär du? Leta själv då, du som är så himla duktig.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i musik, Nyheter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag pysslar lite med ungdomskultur

  1. Fredrik Ahlgren skriver:

    Underbart inlägg. Jag känner mig helt plötsligt mycket nyfiken på denna rock-ikon.

    • Håkan skriver:

      Ja, tänk om det är den nye Elvis vi pluggar på? Då kan vi skrocka om det när vi blir gamla. -Hö hö honom hade jag koll på redan från början, då när han sjöng Baby, baby, baby, oh
      Like baby, baby, baby, no
      Like baby, baby, baby, oh
      I thought you’d always be mine, mine.

      Det var tider det, kan vi säga då.

Kommentera

