Hej brushane!

I morse startade jag bilen redan 06.30 för en runda till Ottenby. Det är där man vill vara en söndagmorgon just nu, eftersom många av flyttfåglarna nu anlänt. Som det verkar stannar de allihop och tankar just i Ottenby. Jag hade inte jättegott om tid eftersom jag lovat vara tillbaka innan lunch. Därför fanns inte möjlighet att syna av hela området. Jag koncentrerade mig på Fyrvägen och sydspetsen och lyckades på något vis missa varenda raritet som passerade eller uppehöll sig vid Ottenby idag, såsom aftonfalk, citronärla, svartbent strandpipare, svarthakad buskskvätta och ringtrast. Så det var ju kass på sätt och vis. Samtidigt så kan jag inte vara missnöjd med ha fått se 63 arter på bara 2,5 timmars fågelskådning. Och dessutom fick jag lite foton med mig hem.

Jag ska ju lyckas ta åtminstone ett anständigt foto på varje fågelart som jag sett i Sverige. Det är i alla fall en målsättning som jag spikade för ett par år sedan, för att hålla mig sysselsatt så jag inte degar ner mig fullständigt i soffan. I och med dagens resa har jag i nu skrapat ihop bilder på 110 arer (som finns i de fantasifullt döpta fotoalbumen Svenska fåglar 1, Svenska fåglar 2, Svenska fåglar 3 och Fler fågelfoton) även om en del av bilderna är av sorglig kvalitet. Jag försöker att successivt byta ut de dåliga bilderna mot bättre.

Ett par arter fångade jag på ganska långt håll, och bilderna blev lite så där. Skärfläckan är en väldigt vacker fågel, med sin svartvita fjäderdräkt och uppsvängda nålsmala näbb. Tyvärr är den ganska svår att komma nära inpå, men trots att bilden är lite suddig så torde risken för felbestämning vara minimal:

En annan fågel som tidigare saknats i galleriet trots att den är ganska vanlig är rödbena. Även denna bild togs på lite avstånd och motivet blev kladdigt. Man ser ju vad det är i alla fall:

Förväxlingsrisken med andra arter är ganska liten, eftersom endast få av dem har såna där röda ben. Dels är det svartsnäppan som är just nu är en svart fågel, men som blir blekare i vinterdräkt, och då går de här två att blanda ihop. Dessutom kan brushanens orangea ben i ”fel” ljus kan framstå som rödare än vad de är. Hanen av brushane blandar man trots det inte så gärna ihop med en rödbena, eftersom brushanens sommardräkt är bra mycket mer intresseväckande. Och idag hade jag tur. I våtmarken mellan fyren och sydspetsen uppehöll sig idag fyra brushanar, allihop med väldigt olika teckning, och tre av dem poserade villigt för kameran. Det här var dagens höjdpunkt, och den översta tycker jag är otroligt vacker, för att vara fågel:

En vithövdad hanne av brushane

Helt obekymrad om både mig och dansken med jätteobjektivet klampade han runt

Helt obekymrad om både mig och dansken med jätteobjektivet klampade han runt

Den här verkade förtjust i sin egen spegelbild

Den här verkade förtjust i sin egen spegelbild

Den här mörke trodde jag först var en svartsnäppa

Den här mörke trodde jag först var en svartsnäppa, på håll.

Dagens Ölandsskörd i sin helhet: blåmes, bofink, brushane, buskskvätta, ejder, fasan, fiskmås, gluttsnäppa, gransångare, gravand, grågås, gråhäger, gråsparv, gråtrut, gräsand, grönfink, gulsparv, gulärla, havstrut, havsörn, hussvala, hämpling, kaja, kanadagås, knölsvan, koltrast, korp, kråka, kustpipare, kärrsnäppa, ladusvala, lövsångare, ormvråk, pilfink, ringduva, råka, rödbena, rödhake, silvertärna, skata, skedand, skärfläcka, skrattmås, snatterand, sothöna, stare, stenskvätta, storskarv, storskrake, storspov, strandskata, större strandpipare, sånglärka, sädesärla, talgoxe, tamduva, tofsvipa, trädpiplärka, vigg, vitkindad gås, storskrake, ladusvala, strandskata, vitkindad gås, årta, ängspiplärka, ärtsångare. Även om jag lyckades missa varenda raritet på den där ön idag, så är jag mycket nöjd med utfallet på den korta stunden.

På torsdag kväll är planen att jag ska hänga med fågelkursen till Beijershamn, och då hoppas jag få återbetalning på det raritetsoflyt som drabbade mig idag.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, foto och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hej brushane!

  1. mariafoto skriver:

    WOW!!!! Jag blir sååå avis på dig! Jag är glad om jag råkar se 4-5 olika arter på en och samma dag. Super fina bilder på fina fåglar. Hoppas på fler fågelfoton snart, här på bloggen..(jag kommer inte åt ditt fågelgalleri från datorn på jobbet)
    Lyllo dig!! (hörde du hur ungdomlig jag lät:) )

    Ha en trevlig Helg!

    • Håkan skriver:

      De här brushanarna stod helt obekymrade som om man var på Zoo. Ganska märkligt faktiskt. Många av de där arterna jag listade sågs på långt håll, så det är långtifrån alltid som i brushanefallet.

      Du lät oerhört ungdomlig förresten.

Kommentera

