My hair sticks up like a rooster’s does as I step out into the night

Jag väntar på tvåan.

Did you miss me?

Sator hade gjort coverversioner förut, bl a Lili & Sussies Oh Mama, som var kul några gånger på sin höjd, men som tydligen sålde bra. Originalet var ju å andra sidan inte roligt ens första gången. Abbas Ring Ring gick bättre att lyssna till tyckte jag, och Hello, Hello (I’m back again) är ju en klassiker. Fast när Gary Glitter senare visade sig vara fullblodspedofil kändes den inte lika het.

Barbie-Q-Killers volume 1, däremot, inspelad 1994, är allt en cover-skiva ska vara. Bra låtar av band som vi med få undantag aldrig hört talas om förut. Som jag förstod det fick de slita rätt bra för att få kontakt med i många fall upplösta band för att få låna låtar från obskyra inspelningar, eller som i några fall aldrig spelats in över huvudtaget. Men det var en kulturgärning.

Jag vet att jag har hakat upp mig, men jag har Sator i blodet eftersom de har hängt med mig, eller jag med dem, i sådär 25 år. Alla vet innerst inne att de fortfarande är Sveriges bästa rock’n’roll-band, och sedan en antydan i somras så inväntar jag nu alltså Barbie-Q-Killers vol 2. På Sators forum framgår att skivan nu nästan är färdiginspelad. När den ges ut vet ingen. Det framgår också.

I väntan på den begivenheten så kan man roa sig med att försöka återskapa Barbie-Q-Killers vol. 1 med originalartister. Det gjorde i alla fall jag, men det gick väl sådär. Den här spellistan satte jag ihop enligt följande:

1. Jag hittade The Nuns, men inte låten No solution. I stället blev det Do you want me on my knees.
2. Jag hittade The Suicide Commandos, men inte låten I’ll wait. I stället blev det Complicated fun.
3. Jag hittade The Zeros, men inte låten Black’n’white. I stället blev det Don’t push me around.
4. Gizmos – Kiss of the rat. Hittad. Kvällens höjdpunkt.
5. Avengers – Fuck you. Hittad.
6. White Flag – On the way down. Hittad.
7. The Dils hittade jag, men inte just Can’t shake it. Det fick bli Mr. Big.
8. CrimeDillinger’s brain. Hittad.
9. StimulatorsM.A.C.H.I.N.E. Hittad.
10. F-WordGovernment official. Hittad.
11. The DilsNational guard. Hittad.
12. Avengers – The end of the world. Hittad.
13. The Weirdos hittade jag, men inte Do the dance. Däremot Life of crime, som är lysande.
14. The Skulls hittade jag, men inte Pay to play. Det går lika bra med Kill me kill me kill.

Eftersom det är synd om er när det nu inte blev en fullständig original-volym 1 så la jag in ett bonus-spår:

15. Sator – Halter top (från Sators och White Flags gemensamma EP)

Om ni behöver fler förslag på vad man kan göra i stället för vad man egentligen skulle göra så hör av er. Den undanflykt jag inte kan dra till med finns inte. Det firar vi med kvällens höjdpunkt, the Gizmos:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till My hair sticks up like a rooster’s does as I step out into the night

  1. Dennis skriver:

    Jag längtar också till vol 2. Redan år 2000 hörde jag att den skulle släppas ”snart”. De har ju kört ”Get out of my way” live rätt mycket, men en annan låt från BQK 2 som de också spelat live är ”You Don’t Seem Real”. En låt som är så fantastiskt bra att jag fortfarande nynnar på refrängen ibland, och då är det ändå 11 år sen jag hörde den 🙂

    Schysst spellista, antar att du inte missat de andra som det skrivits om i Sators forum nyligen.

Kommentera

