Är du en snygg man? Mät ringfingret och pekfingret så får du veta.

Det här är ett inlägg för män, och främst riktiga män. Riktiga karlakarlar med gomsångarröst. Just du ja.

Är du vacker? –Jarå, jag är väldigt vacker, kanske du svarar. Och det vet du, tror du, för att din mamma alltid sagt det till dig, eller för att du har ett litet barn som säger att pappa är bäst. Men då känner jag att du behöver upplysas om att ingendera av dessa källor är särskilt tillförlitliga. Mammor och småbarn är mycket dåliga på att avgöra sånt där eftersom deras referenspunkter är så sneda och vinda som min gamla kikare blev när den hamnade under flyttkartongen. Du kan i själva verket vara en mycket ful person med en självbild lika falsk som Christer Sandelins falsett, och så kan vi inte ha det.

Av ren omtanke har jag nu luskat fram en objektiv metod för att klara ut det här. Jag hittade en liten artikel häromdagen som berättar om en undersökning av en italiensk forskargrupp i Biological Sciences som jag i och för sig inte har läst men som jag tycker att vi ska låta vara den yttersta sanningen ändå. Det har nämligen visat sig att man kan avläsa mäns attraktionskraft i längdförhållandet mellan pek- och ringfingret, uppmätt från fingerbasen. Ju längre ringfinger i förhållande till pekfingret desto mer maskulina drag i ansiktet och desto mer attraktiv i kvinnors ögon – ja så blev resultatet i den här undersökningen, som också letade efter samband avseende rösten (basröst) och doft och mäns attraktionskraft, utan att finna något.

Nämen fy, ett så fult ansikte!

Jaha, och där sitter du nu, om du är man, och tittar på fingrarna.  Inget att skämmas för. Det gjorde jag också. Jag höll handen lite snett och det såg jättebra ut, men när jag sedan mätte med tumstocken så visade det sig att pek- och ringfingret från bas till topp var ungefär lika långa – 7,85 cm. Kvoten blir för min del alltså 1,0. Men är det bra eller dåligt? Det visste jag ju inte eftersom jag inte hittade själva studien. Däremot hittade jag en annan som visade kvotens fördelning för kvinnor och män i en population i södra Indien. Vi får låtsas att det är där vi är helt enkelt. Enligt den studien så är jag antingen kvinna eller en osedvanligt ful man, eftersom den genomsnittliga kvoten för män låg på 1,05, medan den för kvinnor var 1,01. Så tråkigt för mig egentligen. Kvoten styrs delvis av nivåerna av testosteron i blodet i tillväxtfasen, och så är det med övriga könskaraktärer, som det kraftiga käkpartiet som framträder hos såna där goa alfahannar som inte är jag.

Men allt är inte mörker, dels eftersom min mätning gjordes med tumstock, ett alltför grovt instrument när jag nu inte orkade leta reda på skjutmåttet, och dels är det kortare ringfingret lite grand associerat med en minskad risk för prostatacancer. Det är också så att det maskulina ansikte som jag enligt fingeranalysen saknar, visserligen är positivt korrelerat med kvinnors uppfattning om manlig attraktionskraft, men mycket mindre så i länder med gott hälsotillstånd. Bland 30 undersökta länder var sådana manliga drag minst viktiga i Sverige, Finland, Danmark och Österrike. Machoansikten/långringfingrar har däremot  större chanser till framgång i länder med relativt sett högre sjukdomsproblematik såsom Mexiko, Brasilien, Bulgarien och Argentina. Machomännen är dessutom mer problematiska, blir arga och så, och skiljer sig oftare, enligt bloggen som beskriver den studien. Jaa, det tror jag också.

Så själv gör jag alltså klokast i att stanna i Skandinavien, för här finns åtminstone i teorin kvinnor som kan fastna för mitt enligt fingeranalysen veka fejs, men prostataproblemfria inre. Bra att veta. Vad som gäller för kvinnor tycks inte vara utrönt, men de är ju liksom snyggare rent generellt och har därför inte samma problem. Inte med prostatan heller, för den delen.

Då vet vi det, mina fula manliga vänner.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i Mode & skönhet, vetenskap och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Är du en snygg man? Mät ringfingret och pekfingret så får du veta.

  1. mariafoto skriver:

    Jag råkar var kvinna, men svarar ändå.. Snyggheten sitter väl ändå inte i fingrarna, även om fingertoppskänsla kan vara bra att ha för er karlar.. Annars får ni det så svårt när ni ska kunna leva i hop med en kvinna.. För vi är ju både Snygga och Stränga…
    🙂 Kul inlägg, som vanligt! Man får sitta och le så mycket när man läser dina inlägg, det tackar jag för! kramar

    • Håkan skriver:

      Nu ska du inte sitta och tro en massa utan fram med skjutmåttet och testa av gubbarna på jobbet i stället. Så ser jag fram emot en rapport därefter. Men fingertoppskänsla är en bra sak. Det skulle man ha haft lite mer av.

  2. Stina skriver:

    Jag gillar verkligen etiketten ”män med mesigt utseende” 😉
    Sen tyckte jag det va svårt att bestämma basen på ringfingret eftersom den sluttar lite… Men jag verkade va en 1.0 ungefär. Ska leta upp en riktig heting som jag ska mäta på med… 🙂

Kommentera

