Vad sägs om en foliehatt?

Jag har inget starkt modeintresse men det händer att inspirationen rinner till. Som igår kväll till exempel. Titta så fint jag gjorde.

Nej men härregu vad han kan, tänker kanske du nu. Ja, jag är ganska mångsidig. Ingen falsk blygsamhet här inte.

Det är ju annars sällan som man ser någon gå runt med foliehatt, men jag vet ju att det förekommer. Det finns till och med en egen wikipediasida för foliehattar. Att själv bli kallad foliehatt är inte så smickrande. Med detta menas att man ägnar sig åt humbug med en viskning om att man kanske inte är i full balans. Men det bryr jag mig inte om. Jag tycker att den är snygg helt enkelt. Det är något med glansen.

Foliehattar lär alltså var bra att ha eftersom de skyddar mot såväl elektromagnetisk strålning som tankeläsning. Särskilt användbara är de för folk som har för vana att bli bortförda av utomjordingar. Jag läste på Faktoider-bloggen att foliehatt-konceptet sannolikt introducerades av Aldous Huxleys son Julian i sci-fi-novellen The Tissue-Culture King, 1927. Här använder huvudpersonerna telepati och avskärmar sig själva med någon sorts metallhjälm. Hur folk skyddade sig mot abductions innan Julian Huxley skrev sin novell vet jag inte. Kanske var det därför som det fanns mindre folk förr, för att många blev bortförda?

Jag har dock inte gjort min hatt i första hand för att skydda mig mot tankeläsning. Så intressanta tankar rör sig oftast inte i mitt huvud att jag tror att det är lönt att leta därinne. Inte heller gjorde jag den för att skydda mig mot att bli bortförd av utomjordingar, och det var bra det, eftersom en riktig ”thought-screen helmet” enligt uppfinnaren Michael Menkin måste innehålla Velostat, ett paketeringsmaterial med ledningsförmåga, som saluförs av 3M. Så min hjälm lär inte funka mot det där. Trots det kan det vara värt att påpeka att jag inte upplevde en enda utomjordingattack under tiden som jag gick omkring med den där hatten hemma.

Behöver inte oroa sig för aliens nå mer.

Men en riktig skyddskåpa ska alltså ha Velostat i sig, som den här österrikiska tjejens hatt, till exempel: Så här säger hon (citat från stopabductions.com): ”I have been abducted by aliens for years and found stopabductions.com by a happy coincidence. The Thought Screen Helmet, invented by an expert, ha stopped the unwelcome visitations and has raised me and my family’s quality of life. Therefore I highly recommend it.

Det känns lite tråkigt förstås att min hjälm inte anses trovärdig, men den är i alla fall snygg. Och skulle jag tröttna så kanske jag kan sälja den vidare till någon av de där rika pokerspelarna som man läser om i tidningen, eller så får den gå vidare till medicinska försök. Det finns nämligen de som prövat att sätta foliehattar på

Kom an då

autistiska barn, och som påstår att barnen därmed blivit kurerade. Antagligen är det väl så att många barn som är autistiska i själva verket är under utomjordingars kontroll. Då uppfattar vi dem som annorlunda. Kan det vara så?

Och det märkligaste med hela det här inlägget är att länkarna här ovan inte alls går till humorsajter som man kanske skulle kunna tro, utan till folk som faktiskt pysslar med foliehattar på allvar.

Därmed känner jag att jag kan gå vidare och lämna det här ämnet. En lämplig avrundning kan vara att lyssna en stund på den rundhylte men briljante rockern tillika foliehatten Frank Black, som ser flygande tefat lite då och då. Den där foliehatten påverkar ju faktiskt inte hur musiken låter:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, Mode & skönhet, pseudovetenskap och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vad sägs om en foliehatt?

  1. Barbro Weismann skriver:

    Vilka roliga kommentarer på faktoider- bloggen!
    Bilden på kungen med foliehatt kan man undra över.
    Själv använder jag bara folie när jag lagar fisk i folie på grillen eller i ugnen.
    Trevlig helg!
    Babsan/Cats

  2. mariafoto skriver:

    Folie kan man använda till många saker.. matlagning, fotografering och så klart allt ovanstående som du beskrivit så bra. Frågan är bara- var gör den bäst nytta??? Jag vill inte bestämma det, men någon hatt har jag inte lyckats göra- än i allafall, till fotografering går det att göra en reflexskärm bl a, och till matlagning.. hmm jag har sett dom som använt den till det, matlagning är inte riktigt min grej.. 🙂

    Härlig foliehatt förresten. Har du ingen bild när du själv använder den.. ? Skulle vara kul att se den in action. kram

  3. Ping: En saga om Illuminati, neandertalare och diskontinuiteten | Kemimannen 2.0

Kommentera

