Varför inte prata ut telepatiskt med en död svartmyra?

Elsa. Inte den skarpaste kniven i kattlådan.

Kan man prata med djur? Ja, det kan man. Jag säger en massa saker till vår katt Elsa, men hon verkar inte begripa så mycket av det. Visserligen är hon förmodligen inte den skarpaste kniven i kattlådan, men förutom enkla kortkommandon så verkar de flesta djur inte förstå vad människor säger. Det är ju för att de är djur, liksom. Omvänt så kan vår katt för all del göra sig förstådd genom att ställa sig vid dörren och jama när hon vill ut, att ställa sig vid matskålen och jama när hon vill ha mat, men att utläsa några längre resonemang har varit svårt.

Men det kanske är mig det är fel på? Jag började fundera på det här igår när jag såg reklam för en djurtolk i Mönsterås nere vid macken. Mönsterås är ju hyfsat nära Lindsdal, 3-4 mil bort. För 600 kronor så kommer hon och pratar med min katt. Så tillkommer 200 kronor i bilavgift. Vi har ju haft två katter förut, men de är döda. För 800 kronor ytterligare så pratar hon med dem också. Om vi vill spara in på bilavgiften så erbjuder hon sig att prata med dem per distans, telepatiskt. Wow. Kanske vore det värt att testa?

Vi funderar på saken. Vad kan egentligen en djurtolk få ut av ett samtal med en katt? Mer än vad man tror, uppenbarligen. Kolla in det här klippet, där Angela Orsucci, en annan djurpratare, intervjuar katten Snothie, del 1 av 3.

Ja, det är ju ungefär så galet som något någonsin kan bli. Människor med såna här gåvor är inte nödvändigtvis begränsade till att prata med katter. Nejdå. På djurkommunikatören Charlotte Eklunds hemsida kan man läsa att förmågorna sträcker sig långt vidare:

”Man kan prata med alla djur, stora som små, både vilda djur och tama djur. Det vanligaste är att man hör djurkommunikatörer som pratar med häst, hund eller katt, men man kan alltså även prata med myror, flugor, marsvin, kaniner, m.m, m.m. Man kan faktiskt även prata med växter, de är ju också levande liv. Telepati fungerar mellan alla universums livsformer!”

Jag tycker att tanken på att prata telepatiskt med svartmyror är inspirerande och alldeles fantastisk, och visst vore det roligt att få en lite fylligare inblick i Elsas tankar, även om jag ju betvivlar att de är särskilt djupsinniga. Men, ja… herregud, liksom. Vakna upp.

Den här videon har för övrigt inget med djurpratare att göra. Tyckte att den piggade upp bara.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, lurendrejeri, pseudovetenskap och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Varför inte prata ut telepatiskt med en död svartmyra?

  1. Drillemor skriver:

    Jag skulle gärna veta vad vår Elsa-look-alike, Tindra, tänker när hon för elfte gången på lika många minuter försöker smita ut i köket, där hon inte får vara, och för elfte gången bli bryskt ivägjagad. Det är inte inte intelligensen som tindrar i hennes ögon alla gånger…

  2. A-M skriver:

    Jag pratar med mina djur varje dag. Precis som du får jag dock knappast några svar tebaks.
    Söt kisse.

  3. Ebba skriver:

    Vi var ute på vårpromenad idag och fick se en myrstack med tusentals solande myror som kröp omkring och pressade ihop sig på de soligaste platserna. När vi kom närmare hörde vi ett rassel. Vi böjde oss ner och förstod att det kom från stacken. Tusentals ben och antenner som viftade… Trodde vi ja! Kanske försökte de säga oss något? ”Köööööp soooockerbiiiiitar…. läääääägg…. i staaaackeeeeen”

  4. Wayne Nilsson skriver:

    ”… men att utläsa några längre resonemang har varit svårt.” Det gjorde min kväll. Eller ja, en liten del av den i alla fall.

  5. Barbro Weismann skriver:

    Telepati? Kanske det fungerar, ibland undrar jag. Mina katter verkar läsa av vad jag tänker. Jag är skeptisk mot djurtolkar som har det som levebröd. Kul att läsa detta blogginlägg och intervjun med Snothie.

Kommentera

