Lange war ich einsam, heut’ bin ich verliebt, und nur darum ist das so, weil es die Technik und die Wissenschaft und Elektronengehirne gibt

Nu kanske du tror att jag kan tyska, men i så fall har du fel. Jag kan köpa öl och tacka. Sedan är det stopp. En gång i tiden gjorde vi ett val. Jag valde ju franska, vilket är ett språk som jag inte heller behärskar något vidare.

Igår kväll så råkade jag klia in katthår i ögonen så att de svällde till tennisbollars storlek. Det var dumt gjort. Förmodligen var det därför som jag tappade tempo och blev katatonisk i eftermiddags, och kanske var det också därför som tankarna drev iväg helt okontrollerat på vägen hem i bussen. Jag tänkte bland annat på blockflöjtsfröken. Att jag var lite rädd för henne då, i årskurs 2. Det hade att göra med hennes näsa, tror jag. Den såg ganska stor ut, och vi hade väl precis läst Pomperipossa. Ja vadå, jag var ju bara åtta år.

Jag minns att jag undrade vem den där gubben var, den där Da Capo Al Fine som hade skrivit så många låtar i blockflöjtsboken. Så skulle man lära sig Hej sa Petronella, hon från Plaskeby. Det var då någon gång som jag blev en drop out från blockflöjtsskolan.

Sedan slutade jag att tänka på blockflöjt och funderade lite på ramsor i stället. Det finns en del mäktiga ramsor.  Alla balla tjafs uti binga bånga bäcka alla balla tjafs uti binga bånga bej. Ri skutte ri skutte rumpenstumpen. Ri skutte ri skutte rallan lej. Eller den här: Vi komma i från Ria Ra, Ria Ra, Ria Ra. Vi komma i från Ria Ra. Aske-daske-da-da-da. Vad har ni här att göra, göra, göra? Vad har ni här att göra? Aske-daske-da-da-da. osv. Eller den här som tjejerna höll på med i mellanstadiet, från Lära för Livet.

Sedan slutade jag att tänka på ramsor, tack och lov, och började i stället att tänka lite på France Gall. Hon, ni vet, som 17 år gammal vann melodifestivalen någon gång på 1960-talet med den Gainsbourg-textade Poupée de cire, Poupée de son. Åren som följde så gick det tydligen lite knackigt för henne i Frankrike varpå hon prövade sina vingar i Tyskland. Där gick det bättre.

Jag ska vara ärlig och erkänna att jag också satt och nynnade på Blinky Bill-låten för mig själv. Det är inget jag är stolt över, men så var det. Jag har ingen lust att diskutera det ytterligare. Glöm hela saken.

Äh, jag orkar inte skriva mer idag. Du har säkert någon bok eller så som du kan läsa i stället. Dessutom så är det faktiskt på tiden att vi spanar in fotisättningarna av den då drygt 20-åriga France Gall när hon klämmer i med sin futuristiska monsterhit Der Computer Nr 3. Om jag blir artist så vill jag också ha en sån galet entusiastisk publik. Och presenteras av en sån gubbe.

Det var så lite så. Tacka inte mig. Tacka Tyskland.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, nostalgi och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lange war ich einsam, heut’ bin ich verliebt, und nur darum ist das so, weil es die Technik und die Wissenschaft und Elektronengehirne gibt

  1. Wayne Nilsson skriver:

    Jag skulle lätt gifta mig med henne. Mest med tanke på det minimalistiska höftskakandet.

  2. Håkan skriver:

    Ja, varför inte? Jag får det till att hon är änka, singel och 64 år gammal. Möjligen blir du plastmorfar på köpet. Och tyska kan hon ju.

  3. Wayne Nilsson skriver:

    Bara fördelar alltså.

  4. A-M skriver:

    Bajs oxå! Varför gick jag in hit? Nu har jag Ria ra, ria ra i huvudet, och det är ditt fel! 🙂

  5. Barbro Weismann skriver:

    Jag var ju en del i Tyskland i början av 60-talet och minns låten. Det var inte bara fransyskor som gjorde karriär där. Svenskorna Anita Lindblom med, Laß die Liebe aus dem Spiel, Siv Malmkvist, Sylvia Wrethammar m.fl. blev populära i Tyskland.

Kommentera

