Lite ljus på Little Latin Lupe Lu

Jag vet inget om The Heart Beats förutom det jag läste på cicadelic.com, nämligen att de var från Lubbox, Texas, och att de vann musiktävlingen ”Battle of the Bands” i tv-programmet ”The Happening” 1968. Ingen av dem var då äldre än sjutton år, och det blev heller inte så mycket mer med det här bandet. Allt som allt spelade de in sju låtar. Efter att ha läst låtlistan och känt igen ett par av dem (genom andra artister) så misstänker jag att de flesta låtarna inte var så vidare värst bra. Men jag har hittat en låt. Ni känner säkert till ”Should I Stay or Should I Go”, som är en av Clashs allra mest kända låtar. Den låten ska ha skrivits efter att Mick Jones lyssnat på en inspelning av Mitch Ryder  & the Detroit Wheels med titeln ”Little Latin Lupe Lu”. Influenserna är inte särskilt subtila men så hymlade de aldrig med det heller. Little latin lupe lu skrevs av Bill Medley från the Righteous Brothers, men deras version är rätt så mesig. The Kingsmens version (ni vet de där med Louie Louie) anses nog allmänt vara den bästa. Att detta är fel kan jag nu avslöja, eftersom jag har hittat the definite version idag. Det var just The Heart Beats som stod för den, år 1968. Visst, det är något tjall med tempot i början men hon har ju sandpapper i rösten, vad hon nu än heter, sångerskan. Och självklart är det vita polotröjor man ska ha på sig. Varför ens överväga något annat? Så här kommer den. Den definitiva versionen.

För övrigt så blev det en spellista av den här nostalgitrippen: 60-talssoul, mest i alla fall. Fast ingen Little Latin Lupe Lu. Man bör nog lyssna igenom den.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i musik, nostalgi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

