Om Elfsborgs spelkort David Elm som loppisfynd

Den största brodern Elm

Det är klart att man inte ska klanka på David för att han hamnade i fel klubb. Kalmar FF kunde inte hosta upp de rätta pengarna. Sånt är livet.

Jag kom i alla fall att tänka på den reslige och emellanåt magsjuke bollmagneten när jag tittade noggrannare på mitt loppisfynd från i lördags. Sedan David blev taco så är de ju lika som bär.

Då kanske du tycker: anae vad taskig du är mot David, som gjorde så möcke bra i Kälmä. Nejdå. Det hade varit mycket taskigare att likna honom vid det som kanske var originalversionen av Svarte Petter, Old Maid, som lanserades i England på 1800-talet. Det hade ju inte ens varit likt.

Schwarzer-Peter i klassiskt rasistsnitt

Wikipedia bistod med den historieskrivningen, men jag vet inte om jag tycker att kopplingen känns så där kristallklar. Särskilt inte med tanke på att den tyska motsvarigheten Schwarzer Peter (1830) här till vänster verkar vara lika gammal som Old Maid-motivet. Men inte heller han är särskilt lik den äldste Elm-pojken.

I Holland verkar Svarte Petter ha varit en kille som hjälpte tomten med julklapparna, och han blev skitig i ansiktet eftersom han klättrade ner genom skorstenen. Danskarna å sin sida har i ölruset förvandlat sin Sorteper till Spader Knekt.

Ni får välja vilken historia ni vill bakom det där spelet. Så viktigt är det faktiskt inte. Hur det än är med den saken så är det bara min loppisvariant av Svarte Petter som är en äkta Elm-broder.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, sport och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

