Loppisfynd och genusvetenskapen – let’s vote

En del ord gör mig osäker. Jag förstår till exempel tydligen inte vad genusvetenskap är. Det förstod jag när jag skulle hitta på genusvetenskapliga frågeställningar i något sammanhang, och prövade dem mot en redig genusforskare. Jag hade helt fel eftersom det jag pratade om rörde könsroller, vilket ju är något helt annat. Orden i den vetenskapen var alltför svåra för mig, helt enkelt. Jag var en sån där typisk biologist vilket jag heller inte riktigt förstår vad det är men det är i alla fall inte riktigt samma sak som biolog, vilket är bra eftersom jag ju inte är en sådan, fast det är  heller inte samma sak som kemist, vilket är dumt eftersom det ju är något som jag faktiskt är. Att bli kallad biologist är dåligt, enligt wikipedia. Fast inte på engelska.

Men jag funderade igen på genusvetenskapen igår efter att jag varit och loppisfyndat. Jag köpte nämligen två kortspel för 5 kronor stycket:, 1 Löjliga familjer + 1 Svarte Petter. Eftersom ingen ville spela med mig så satt jag själv och bläddrade bland korten. Då tänkte jag att det är möjligt att reta upp sig på motiven.

Målarfamiljen i Svarte Petter:

I Löjliga familjer så ser de ut så här:

Och sotarfamiljen:

Först tänkte jag på den vackra poesin. Sedan så satt jag och funderade lite, men som det i branschen brända barn jag är, så vågar jag inte ta bladet från munnen och säga vad jag tänker om de här bilderna, av den händelse att jag skulle välja fel tjusiga ord och därmed hamna mer åt det könsrollsorienterade hållet. Det blir lätt en slagsida i diskussionen om socialt kön till förmån för kulturellt kön. Det vet ju både du och jag.

Istället låter vi folkets röst avgöra vad som är rätt tänk i den här frågan. Vad är din reflektion när du ser de här bilderna?

Jag har också funderingar om Svarte Petter, men de måste få mogna. Det här är ett område som tar tid.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, genus, omröstning, spel och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Loppisfynd och genusvetenskapen – let’s vote

  1. Drillemor skriver:

    Jag försökte översätta pollens (attjo!) resultat till begripliska, men jag vet fortfarande inte om jag kan stå för mitt svar. Min kommentar på familjernas presentation får därför bli att det såklart är lite tråkigt att de ser ut som det gör men att det inte behöver röras upp himmel och jordgubbar för det. Om nu fröken Sotare nu är kär är det ju dumt att skriva att hon är, exempelvis, avundssjuk.
    (Nu ger jag upp mina försök att använda hjärnan och återgår till någon tv-show.)

    • Håkan skriver:

      Fast det är ändå bra att bilderna är ritade i färg tycker jag. Mycket roligare. För att vara en smula allvarlig så saknas det en punkt efter det andra svarsalternativet.

Kommentera

