Uppe före tuppen efter ugglan

Jag gick upp mitt i natten och körde iväg med bilen. Vad klockan var då är jag inte helt säker på eftersom det ju blev sommartid mitt i alltihopa, men det var i alla fall fortfarande kolsvart när jag kom till Böleskogarna. Kolsvart och minus 8 grader.

Att sätta sig själv i bilen och köra ut i ödeskogen på det där viset är konstigt gjort, jag vet det. Om sanningen ska fram så hade inte lite sällskap gjort ont, men när man åker iväg på en ingivelse så som jag gjorde, så är det troligt att det skulle vara svårt att få någon att nappa på en spontan inbjudan. Folk är känsliga på så vis.

Så jag var själv. Men tyst var det inte. På åtminstone tre ställen i den där skogen hörde jag det där ljudet som påminner om stridsropen från indian-filmerna som jag såg när jag var liten:

”Stridsropen” var lockande pärlugglor. Och det är en speciell upplevelse att stå där ensam och lyssna innan gryningen. Allting sover, utom jag och ugglorna. Något senare hördes också avlägset orrspel:

Vissa morgnar har orrarna hörts från fyra håll samtidigt, och med tur så visar sig en och annan, men inte den här morgonen.

Så körde jag framåt en bit, och skrämde upp en morkulla i en korsning, där jag stannade och lyssnade. En morgonpigg dubbeltrast sjöng eller kvittrade eller vad man nu borde kalla det. Det började ljusna så smått.

Sedan rullade jag sakta vidare, utan att få se någon tjäder, som jag annars hoppats på. Men till Ebbegärde hade två forsärlor anlänt till det yviga vattenflödet. Nu var det ljust, men fortfarande aningen för skumt för att jag skulle få användning av kameran. Jag körde vidare tillbaka via Rockneby – såg rådjur lite varstans längs med vägen – och tre tranor flög över mig vid avfarten mot Rafshagen, som jag bestämt mig för att passera på vägen hem eftersom det igår hade setts brunänder där. Några brunänder hittade jag inte, men däremot ett stort antal skäggdoppingar bland knipor och skrakar.

Nu var jag frusen och lite sömnig, och bestämde mig för att åka hem. Ingen var ännu vaken. Jag somnade om, bara för att en stund senare bli väckt och medlockad till loppmarknad.

Om mina oerhörda genusrelaterade fynd där kommer jag säkert berätta sedan, men nu måste jag betala räkningar och göra andra vuxensaker. Jag förstår ju hur svårt det är för dig att behöva vänta på den godbiten, men nu är det så va. Det är ju precis vad den här låten handlar om, i alla fall lite, eller ja. Bit ihop så länge.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Uppe före tuppen efter ugglan

  1. Stina skriver:

    Min uggla på min höga skorsten är tillbaka igen, såg den i lördags för första gången. Den är söt. Det är så långt mitt engagemang för fåglar sträcker sig 🙂 Du får komma hit o fota den när du vill 😉
    I övrigt har du öppnat mina ögon för Tom Waits som en längre tid legat på min lista över artister jag nog skulle gilla om jag började lyssna. Det tackar jag för! (Även om jag mer o mer börjar ramla in på att lyssna på gubbmusik, stämmer ju inte med min image…)

  2. mariafoto skriver:

    Du är lite galen du…. Men jag förstår varför..
    Ute på promenaden i lördags morse så såg jag bara spåren av orrarna. Kanske orrspelen har börjat så småningom.. Lite småflaxande avbildningar i snön. Men äkta vara det fick jag minsann inte se… 😦
    Lycka till i framtida ”uppe före tuppen” utflykter! kramar

  3. Wayne Nilsson skriver:

    Vad är det för mumlande i första ljudspåret?

  4. Barbro Weismann skriver:

    Det var spännande att läsa att du är uppe så tidigt, men det är väl ingen vana antar jag. Synd att det var mörkt annars hade det varit tillfälle att fota. I vår skog är det fortfarande ganska mycket snö och bara en del bara fläckar.
    Vi har ett Ringduvepar som återkommer varje vår och i söndags kom de tillbaka. De brukar sitta och hoa på kvällarna. Jag undrar hur gamla Ringduvor blir. Vi har bott här sedan 2004 och de kommer troget varje år.

Kommentera

