Cut the Crap. Stay Free.

Om The Clash av någon outgrundlig händelse har gått er förbi så fixar vi till den saken här och nu, för så kan vi inte ha det. Det finns en ganska dålig film med dem, Rude Boy, som dock innehåller några oförglömliga klipp för den som liksom jag lider av lite punkrockssvärmeri. Som detta:

Den enda gång som jag själv var på Clash-konsert var 1985, dvs efter att Mick Jones och Topper Headon fått kicken. Joe Strummer hade då med sitt lösa hopplock, The FulClash, spelat in den trista Cut the Crap, och den där Roskilde-spelningen avbröts flera gånger för att ”någon filmar med videokamera; det får man inte”. Verkligen inte punk.

…och då saknades alltså den här killen:

I serien ”En fri radikals största konsertbesvikelser” så överträffas den spelningen endast av The Jesus & Mary Chain i Roskilde 1988. Som jag minns det så dök bröderna Reid upp tre kvart försenade, ställde sig med ryggen mot publiken och gitarrerna mot förstärkarna. Så gjorde de missljud i en halvtimma och gick sedan av scenen utan att säga flaska ens. Det var väldigt jaså. Det skulle vara så, ity det var deras grej liksom.

Det vore väldigt medelålders av mig, och dessutom 20 år för sent, att säga till de där bröderna att gå och klippa av sina löjliga hårburr och att sluta sparka på utrustningen. Stäng av bandsågen också, så att man hör låten.

Så det gör jag inte. Men jag har inte glömt Roskilde 1988, era jävla surpuppor.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Cut the Crap. Stay Free.

  1. Wayne Nilsson skriver:

    The Clash var banbrytande med hits som Anarchy in the UK och God save the queen.

  2. Håkan skriver:

    Glömde du bort 800 grader i hastigheten? Sedan, när de bytte namn till Spandau Ballet, var de inte lika bra, tycker jag.

Kommentera

