När svart blir till blått och grönt: om färgen på fåglars fjäderdräkter

Vad är det egentligen som gör gräsandshannens huvud grönt? Det är väl något grönt färgämne, kan man tänka. Nej. Fel.

En vanlig dag

En grå dag

De röda och gula färgerna i fåglars fjäderdräkter beror av karotenoider. Detta är alltså samma typ av ämnen som gör moroten orange och tomaten röd (lykopen). Inget konstigt med det. Brunaktig eller svart färg kommer vanligen av melanin, som är samma pigment som vi människor skapar i huden, och mer sällsynt förekommer porfyriner, som ger grön fjäderton och ännu mer sällsynt psittacofulviner som ger röd ton. Inget av detta är särskilt märkvärdigt.

Men nu till det intressanta,

Blått eller svart eller vad är det?

Detta är en skatstjärt, om nu någon undrar. Vilket är det blå färgämnet här?

Sanningen tycks vara att det inte finns något blått färgämne i fåglars fjäderdräkt. Och inte hittar vi något grönt pigment t ex i gräsandens huvudfjädrar. Men skatans stjärtfjädrar är likväl blå, och gräsandshannen ser onekligen grön ut på huvudet. Jag är inte 100% säker då det gäller dessa två arter, det måste sägas, men så här tycks det hänga ihop:

Fjädrarna själva är nog snarast svarta egentligen. Färgämnet är återigen melanin. Vi uppfattar fjädrarna som blå eftersom deras struktur ger upphov till ljusbrytning. Det blå och gröna i det här fallet kallas just strukturell färg. De här effekterna blir extra tydliga i starens fall:

Sturnus vulgaris, Sylvanderparken, Kalmar

Stararna skimrar i flera färger, men har egentligen svart dräkt (åtminstone adulta starar). Fenomenet kallas irisering, och vi ser det i färgskimret hos såpbubblor:

Skatbubbla

Och djupare än så har jag inte funderat på den saken.

Jamen stäng munnen. Du trodde väl ändå inte att det var karamellfärg i de där vingarna? I ärlighetens namn så har jag själv inte hämtat detta ur mina egna vindlingar. Jag fick läsa och stå i, framför allt i Encyclopedia Britannica, Allaboutbirds, Cornell University och i Birdwatchers Digest.

Där stod det massor.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, vetenskap och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till När svart blir till blått och grönt: om färgen på fåglars fjäderdräkter

  1. Björn Rydén skriver:

    Fan Håkan – såg bild på dig i tidningen idag. Du ser rätt fet och orakad ut – hur kan du leva med det? //Björn Rydén

    • Håkan skriver:

      Vill du att jag ska komma och göra kaos med dig Björne? Det ska vara sånt skäggstubb nu, det har jag plockat upp från en tjock kille inne i stan som håller på och snickrar jämt och ständigt. Att jag ser fet ut är en sån där optisk illusion som blir när man tar kort. Samma som i spegeln, du vet. Du har sett va?

      • Björn Rydén skriver:

        Just det ja – den där otroligt snygga killen inne i stan var det ja – hmm – jo – vissa likheter finns ju faktiskt, så det kanske inte är så illa i alla fall. Fast en kopia är ju alltid en kopia.

        Oavsett – snygg blogg, Håkan. Jag ska följa den ett tag och se till att du håller kvalitén uppe. Hälsa så gott.

        //B

  2. Mia skriver:

    Jag tror min hud skapar psittacofulviner…. 😛

  3. mariafoto skriver:

    Man blir alldeles snurrig… Alldeles för mycket information så här på Torsdagsmorgonen. Allt det du skriver låter ändå rätt vettigt, så jag hakar nog på..
    Fina bilder by the way.. kramar

  4. Wayne Nilsson skriver:

    God folkbildning som vanligt.

  5. Wayne Nilsson skriver:

    Nu har jag varit mycket slug och hittat artikeln. Du ser ju ut att vara en vänlig människa.
    ”På väggen hänger en vit labbrock bredvid hans vanliga jacka och i hyllan står flera tjocka böcker på engelska med avancerade titlar. ” Det låter ungefär som hos mig.

    Lycka till med hockeyspelsturneringen!

  6. Barbro Weismann skriver:

    Det är många av dina blogginlägg som är både intressanta och humoristiska, men jag hinner knappt läsa och allt mindre kommentera. Jag får ju inte längre några systemmedelanden när du skrivit något nytt. Är du lika produktiv på jobbet kommer du att gå långt.

  7. Mickey J Barczyk skriver:

    Mycket fint inlägg! Gillar sånt. Håller på att behandla ämnet själv just nu till ett eget blogginlägg. Länkar snart, men jag kom hit egentligen för att påpeka att på svenska kallas fenomenet för ”irisering”.

  8. Ping: Konstigt regnbågsfärgat moln över Mount Everest | Udda Nyheter

  9. Mib skriver:

    Jätteintressant faktiskt. Jag tycker det. Fast jag kommer nog tyvärr inte att komma ihåg allt det där men ändå.

  10. Ping: Ottenby: svartbent strandpipare, kalla vindar och blåskimrande fjädrar | Kemimannen 2.0

Kommentera

