Ikväll: tema våld

Det har varit dåligt med våldet i den här bloggen, men det ska bli bättring nu. Jag är själv ingen våldsam person utan är mer intresserad av fåglar och molekyler, och någon gång när jag känner mig crazy möjligen en god bok. Men nu är det så här att familjen ska åka till New York i ett litet tag om ett litet tag. De andra sitter där i soffan och ritar ringar på en stadskarta för att visa vilka platser de vill besöka. Själv har jag tagit på mig rollen som säkerhetschef, kan man kanske säga. Jag anser att en sådan behövs, för som alla vet så är det ju våld hela tiden och överallt i New York. Det framgår klart av olika actionfilmer.

Jag har därför startat Tema våld här hemma. Vi har nu haft lektion 1. Vi tittade då tillsammans på snaskigt filmvåld (se nedan) och försökte komma i våldsstämning. Man måste nämligen tänka som ett rovdjur när det är våld på gång to survive. Sedan delade jag in oss i smågrupper där vi skulle diskutera våra känslor och tankar.

Vi körde med killgrupp och tjejgrupp eftersom jag inte ville skaka om några könsroller så här innan. Det kan ju bli helt oförutsägbart. Därefter skulle varje grupp redovisa vad de kommit fram till. Gärna med en teckning. Tjejgruppen ritade först en blomma, men det gav jag bakläxa på. Då valde de att visa teckningen här till höger. Den symboliserade deras känslor kring våldet, sa de. Men liksom, ja, jag ville inte kritisera dem för att det var en ful teckning eftersom jag var lite orolig för att de skulle hoppa av temakvällen. Jättebra sa jag.

Eftersom deras redovisning drog ut på tiden så hanns inte vår med. Det var skönt eftersom vi inte hade hunnit rita klart förstasidan som vi skulle ha. Vi hade också svårt att prata om våra känslor i vår grupp eftersom vi var mansgrupp och därför samtidigt ville öva på rollen som den starka tysta typen, bägge två. Hursomhelst så känner jag nu att vi är mer redo än någonsin att ta oss an den lede fi.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, film och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ikväll: tema våld

  1. Barbro Weismann skriver:

    http://www.broadway.com/

    Hoppas det inte blir för våldsamt i NY. Passa på att se en musical. Det går att beställa biljetter på Boxoffice från Sverige. Det är bara att välja och vraka. På ovanstående webbadress.

Kommentera

